KAWAN²

Monday, July 21, 2014

Semoga ayah tenang di sana..


Tanggal 15 Ramadhan, ayah aku dijemput Illahi.

Allahu Akbar..

Sebak pulak rasa time menaip entry ni.

Mulanya, ayah aku memang dah tak berapa sihat. Sebab penyakit gout yang menyerang secara on off. Dan, faktor usia pun tak aku nafikan.

Bermula dari tergelincir kat bilik air dan jatuh semasa bagi ayam makan, kesihatan ayah aku semakin merosot. Mulut beliau agak herot. Tutur kata pun dah tak jelas. Lidah seakan-akan mengecut. Selepas seminggu, kami sepakat untuk membawa ayah ke hospital.

Doktor sahkan ayah diserang strok. Takde benda yang dibenarkan masuk melalui mulut. Ya Allah.. Dugaan apakah yang Kau berikan kepada kami. Sayu sangat bila ayah minta air. Nampak kehausan sangat. Tak dibagi macamana.. Dibagi pulak macamana..

Dan, ianya berlarutan sehingga 2 minggu bila mana hospital benarkan ayah aku balik rumah, setelah tunjuk ajar cara penjagaan semasa kat rumah. Memang agak rumit, tapi.. Ada depan mata lebih selesa. 

Hari Sabtu, 12Julai, tiub seakan tersumbat. Tak boleh terima air atau susu. Puas tengok, takde pun yang tersumbat. Hari ahad pagi, abang bawak ayah ke hospital untuk periksa dan tukar tiub. Alhamdulillah, dah tukar dan ok. Tapi, kes tiub yang seakan-akan tersumbat tu rupanya petanda yang badan dah tak terima apa2. Petanda yang ajal dah nak sampai. Petang tu, lepas adik aku bagi susu.. Ayah termuntah. Sangkanya perkara biasa.

Rupanya, tak lama lepas tu adik perasan yang ayah dah takde. Ayah menghembuskan nafas terakhirnya pada pukul 3.30 petang, 13hb Julai 2014. Allahu Akbar.. 

Aku dan suami takde kat rumah masa tu. Keluar cari sayur dan lauk untuk berbuka puasa. Rupanya aku tak dapat berada di sisi ayah di saat terakhir beliau. Padahal, setiap hari kami ada bersama beliau.

Alhamdulillah, semua urusan pengkebumian dipermudahkan. Jam 7.00 malam semua dah selesai.

Semalam, genap seminggu ayah pergi. Semalam juga, batu nisan dah selamat dipasang di pusara ayah.

Apa pun, ayah sempat tengok aku berumahtangga. Alhamdulillah. Ayah pergi dengan tenang.

Semoga ayah tenang di sana. 

Al-Fatihah.

*mengelap air mata*







2 comments:

Karbon Kopie said...

kak.. takziah..
semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. al fatihah. amin...

JUNAIDI said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA