KAWAN²

Friday, November 6, 2009

Nak MELETOP, tapi taknak MODAL..


Ya Allah, jauhkan la aku dari lelaki jenis ini.. Amin..

Nak dijadikan cerita.. Ni kisah seorang kenalan aku. Dia ni anak orang kaya. Bapak dia ada restoran. Kat semenanjung, kat luar semenanjung pun ada. Ada la beberapa branch. Dia ni pun ada bisnes sendiri. Butik pengantin etc..

Aku namakan dia sebagai MB (mat bergaya)

Laki dia ni budak datang dari hulu. Tapi bukan hulu tembeling. Tapi hulu temberang.Muka dia.. boleh blah la. Hensem.. putih bersih. Arrghh.. lupakan saja rupa dia itu.

Dia ni malas keje. Nak keje yang meletop saja. Taknak keje biasa². Lepas tu dia berenti. Sebab tak dapat target. Lupakan pasal target.

Kereta dia.. Nak yang ada AP saja. Taknak pakai kereta tanpa AP cam keta aku. Eh.. sapa kata keta aku takde AP? Aku pakai ferrari tau.. Tapi ferrari aku ada lambang P senget kat muncung dia. Ehehee.. Sendiri tau la kan.. aku pakai keta apa. Gunalah ikut kemampuan..

Ni kisah kereta. Ada sorang kawan aku tu.. dia tak mampu nak bayar BMW dia. SO, dia suruh la si MB ni pakai. Sambung je bayar.

Wah.. bergaya sungguh la si MB ni pakai BM. Ke hulu ke hilir.. Tapi tak sapa tau.. Ansuran, minyak.. duit poket.. semua bini tanggung. (Sekarang dah tau bukan?)

Lepas tu pulak, dia keje tolong kat restoran bapak mentua dia. Amboii.. Bukan main lagi dia. Berlagak macam bos. Pantang nampak staf takde kerja. Laju saja dia mengherdik. Baik² weh.. kang indon² tu santau ko.. Padan muka.!

Ha, pastu BM dia tu.. dia tak mampu bayar. Nama tak tukar lagi tu. Masih nama kawan aku tu. So, dia taknak la nama dia buruk kat bank. Dia pun suruh la MB ni lego je kat orang lain. Yelah kan.. Sementara ada orang nakkan keta tu.

Masih dengan berlagaknya.. Masih tak sedar diri. Dia nakkan pulak duit insurance kereta yang masih berbaki 6 bulan lagi tu. Adeh! Memang bongak bin bongok punya lelaki.

Ha, hambik ko sekarang. Takde keta.. tumpang je kereta bini ko tu.

Tu.. masih berlagak lagi tuh..

Eii.. nyampah betul la!



Tuesday, November 3, 2009

Perlu jawapan



Entah kenapa, sejak hari Sabtu lepas.. Aku rasa aku susah sangat nak dapat tido nyenyak. Petang sabtu aku sambil tido kan farah (anak kakak aku), aku pun rasa nak tido.

Tak sampai sepuluh minit, aku terjaga. Sebab rasa panas. Lupa nak on aircond. Eh, rumah aku mana ada aircond. Tetiba je perasan ada aircond pulak. Time tu aku tido kat sofa depan tv. Patut la rasa tak selesa.

Pindah pulak masuk bilik. On kipas. Ha, yang ni baru betul. Tido.. zzzz.. Pastu aku terjaga. Sebab aku terdengar suara budak kat luar rumah. Rupa² farah dah cabut. Tak jadi tido. Aku pun bangun, bersiap.. Pegi kedai rambut.

Malam tu pulak, aku tetap tak dapat tido dengan nyenyak macam biasa. Setiap 2 jam aku terjaga. Pastu tertido balik. Pastu terjaga.

Sama jugak dengan malam tadi. Tetap tak dapat tido nyenyak. Tido.. terjaga.. tido.. terjaga.. sampai la pagi.

Puas aku pikir, apa masalah aku ye? Nak kata bercinta... Ahahahaa... tak jugak.

Pikir punya pikir..

Ye, aku dapat jawapan.

Aku banyak sangat makan durian weekend lepas. Oleh itu, suhu badan aku dah melepasi tahap sediakala.

Eh, aku tak makan durian kan?

Soalan : Kenapa aku makan durian?


Friday, October 30, 2009

Namamu terATAS..

Aku rasa la kan.. bukan mak aku je yang sebut camni.

Sabun basuh serbuk = Breeze
Walaupun selalu beli jenama bio zip tak pun

Sabun buku = Fab
Selalu beli brand Harimau Kuat

Ubat gigi = Colgate
Padahal selalu beli Sparkle ataupun Fresh & White

Pencuci pinggan = Axion
Padahal tak penah pun beli jenama Axion. Beli pencuci cecair Zip

Ha, satu²nya yang jenama yang tepat. Iaitu mi segera. Iaitu MAGGI. Jenama lain memang amat jarang beli. Boleh dikatakan tak penah pun. Kalau beli pun.. Mamee in my mug. Eh.. sedap gak tuh. Karang balik beli sebungkus lah..

LAMPU SULUH pulak.. dia akan panggil BATERI. Haih.. mak aku nih..

Ni, paling tak boleh tahan sekali, BATERI dia akan sebut UBAT.

Sila rujuk ayat di bawah:

"Nonie, nanti balik beli ubat jam."

aku balas..

"Klinik mana yang jual ubat untuk jam ye mak?"

dia balas..

"Kena kau nanti kat rumah.."







Thursday, October 22, 2009

Masih menggaru..


Masuk ni dah 2 hari aku MC untuk minggu ni. Masuk ni jugak.. Dah 3 kali aku pegi klinik..Eii.. Tak suka tau!

GEGATA AKU BELUM SEMBUH..

Ari sabtu aku dah gi klinik.. Kemarin gi klinik kulit pulak. Lepas kena cucuk montot.. Gatal2 tu pun menghilangkan diri. Pastu malam tadi.. tumbuh balik. Gatallll..

Seperti biasa, bangun tidur aku akan terus tengok cermin. Ya Allah! Tidak cantik seperti hari2 sebelum ni.!

Mata aku bengkak.. Muka pun bengkak.. Dagu pun bengkak.. Dah senget macam orang salah urut dagu lepas cucuk botox. Eceh.. macam tau2 je aku ni kan?

Betul.. Muka aku dah senget dah. Mata bengkak macam panda. Pegi klinik terpaksa pakai sunglass. Peduli hape aku? Aku taknak dorang nampak kepandaan aku. Lagipun.. Nampak la gojes gak walaupun muka bengkak..

Procedure biasa pegi kelinik.. Letak IC dan tunggu nombor giliran. Orang punya la ramai.. Bawak bekal majalah sebagai peneman. Boring weeeii..

Kerimasan aku mula melanda.. bila orang sebelah tu dok tumbuk2 bahu suami dia. Urut2 la tu kot.. Dan, kerusi pun bergoyang2. Dan.. aku rasa amat tak selesa. Sekali aku toleh, terus berhenti aktiviti menumbuk itu. Lega..

Pegi pulak bilik 5 untuk amik darah.

Kaunter yang agak menghawaukan bagi aku. Semua orang bediri kat pintu.. Nurse pulak panggil nama dengan mulut ber'face mask'. Mana la orang nak dengar.. Tapi aku fokus.. Taknak sampai nurse panggil nama aku berulang. Yelah.. Sebab aku nak cepat selesaikan rawatan.

Lepas amik result darah.. jumpa lagi doktor tadi. Mamat kelate.. Tak paham sungguh aku apa yang diperkatakannya. Panjang pulak cerita dia .. Bagi pendapat.. Apa perlu makan.. Yelah.. aku dengar je..

Kaunter ambik ubat.. Mesin angka giliran pulak padam. Guna manual je. Tunjuk nombor.. Bangun la ko gi kaunter. Agak2 mata rabun.. telinga pekak.. memang akan bermasalah.

"Tak fokus la tuh'.." kedengaran suara seorang makcik mengomel sendirian. Dengan tangan kirinya tersangkut henbeg berjenama Coach. Haaahaa.. Pakai coach takkan pegi klinik kerajaan makcik ooii! Dah sah2 la tu beli kat pasar Jumaat kat pekan.

Ceh.. aku ni dengan mata bengkak muka bengkak pun masih sempat bersangka buruk kat orang. Eh.. masuk akal jugak kan?

Dah lah.. aku nak makan ubat.. lumur ubat satu badan.. Pastu nak zzz..


Monday, October 19, 2009

Letih dah garu..



(aku ni menaip sambil menggaru..)

Aritu aku gi salon. Buat rambut sikit kononnya la. Pastu aku rasa badan kaki aku gatal sangat. Aku saspek ubat rambut tu la penyebabnya.

Balik rumah.. Makin gatal.. gatal.. dan gatal..

Aku tengok kulit aku dah merah². Garu.. wahh.. syoknya.. sedap tul menggaru.

Pastu.. padan muka aku.. merah² makin banyak.. makin merebak satu badan. Pastu diikuti dengan bengkak. Tebal weh kulit badan aku. Macam cengkerang kerang.

Paling serius kat bahagian peha aku. Aku ada snap gambar.. Tapi wire nak transfer pulak takde. So, tak dapat la korang nak tengok rupa paras bengkak tu.

Doktor kata, aku allergic makanan. Bila aku ingat balik.. aku cuma makan telur goreng ngan ikan jehanak sambal.

Yee.. mungkin ikan tu tak bersih makanan dia. Almaklumlah.. abang aku pancing kat kolam singa laut. Tah apa makanan ikan tu kat kolam. Tah² stokin buruk.. takpun taik. Hiyeeee..!!! Jijik sungguh kan?

Ubat yang doktor kasik tu pulak.. Bikin aku ngantuk.. ZZZz.... je tak sudah. So, aku tak dapat sambut deepavali.

Jemputan open house rumah kawan aku pun terpaksa aku ponteng. Aku taknaklah.. Pakai baju vogue² .. Tapi tangan dok garu² satu badan.. Apa kes??

Sudahnya.. aku makan ubat.. tido je..

Ni pun aku separa sedar..

Kesimpulannya la kan.. makan je la ikan laut. Dah tentu² bersih..

Dah.. nak gi jumpa doktor lagi. Nak amik injection. Adeh! jangan la dia cucuk montot aku..


Saturday, October 10, 2009

K.J.T.T. = ??



Berchatting dengan sorang kawan lalu bercerita mengenai bencana yang melanda indonesia baru² ni diikuti dengan 'share' video dangdut ala² tak senonot ..

Aku pun tonton..

Memang tak senonot itu indon punya olang.. Itu pasat la gempa bumi mali.. Ceh apsal aku terus pelat ni? Nasib baik tak terus joget dangdut..

Nak videonya? ahahaaa.. sila ym aku. Miang... Eh..

Cerita pasal indon.. Eii.. orang kita ni kalau dah kena dengan minah indon.. Memang tak ingat diri. Tah apa yang dorang dok hembus kat dia.

Kat sini aku ada kisah benar.. Kisah seorang jiran aku..

Kami panggil dia KJTT.. Biar lah kami je yang tau maksud singkatan itu. Pakcik ni dah ada cucu. Cucu pun dah besar.. tapi tak panjang. Sebab keturunan dorang tak panjang macam keturunan aku. Ceh.. Keturunan sebelum aku. Aku belum ada keturunan lagik.

Masuk ni dah 3 kali rasanya dia dok kawin cerai ngan minah indon. Yang pertama sekali, dia kawin pastu minah indon tu balik sana.. Trus tak muncul lagi.

Lepas tu dia kawin lagi minah indon gak.. (Indon lagik..) Ikut balik indon.. Tapi what a surprise? Ketibaan diorang kat sana disambut oleh si suami minah indon ni. WTF..

Lepas tu dia berkenan pulak dengan sepupu minah indon ni. Billa hati dah berkenan.. Balik sini.. Kawin.. (Indon lagik..) Sampai sekarang. Minah indon ni keje tanam sayur kat lereng bukit. Pakcik KJTT ni setiap hari akan berulang alik ke rumah bini tempatan dia.. pastu bini indon dia..

Sehari lebih 5 kali dia ulang alik dua² rumah ni. Mana aku tau ? Dia akan lalu depan umah aku lah.. Ingat aku suka² bikin story ke? ku andaikan minyak motor dia untuk sehari sama ngan minyak kereta aku pegi balik keje.

Dulu pakcik ni dapat duit pampasan lepas dia eksiden. Habis duit ni dia pegi laburkan kat minah indon tu. Tak tau la guna buat apa.. Takkan beli branded henbeg.. Takkan beli kasut.. Takkan pegi salun buat rebonding?

Kesian aku tengok bini dia. Selalu dok mengadu kat mak aku. Takpayah la aku nak citer apa aduan tu.. Sebab mak aku tak keje kat kaunter aduan.

Hebat bukan penangan minah indon..?

Monday, October 5, 2009

Kini tiba masanya.. Durian Season ..

Aktiviti yang aku tak sabar² nak buat sejak dua menjak ni. Mengutip durian. Korang sedia maklum kan.. Aku ni tak suka durian. Tapi, bab² mengutip durian.. Memang aku sukeeee!

Walaupun terpaksa berbekalkan ubat nyamuk yang melingkar tu.. Aku sanggup. Demi mengutip durian di kebun, aku harungi jua.

Aku, selaku jurugambar menggunakan henpon lopek aku pada hari itu. Mintak mahap, gambar aku takde. Aku baru bangun tido. Pakai baju kelawar je.

Memula, kami bawak baldi je.



Tau² je banyak ni yang gugur. Satu pokok ni tau. Pehh.. banyak tul kerengga. Siot je kerengga ni dok gigit aku.. Taulah aku lom mandi lagik.



Haruslah bawak keta sorong. Ajib, anak kakak aku. Aku paksa dia bawak. Gambar agak blur. Sebab, henpon lopek je lah.. Tak paham² lagi ke?




Tengok ni.. Penuh satu keta sorong wa cakap lu beb!



Ada iras² anak apek tak budak ni?

Eh.. rajin la pulak aku upload pic arini eh..

Eheheee.. entry versi you tube akan menyusul.. (kalau aku berjaya buat ler..)





Padan muka Pak Mat..


Meh amik mood pagi² hari Isnin yang Biru..

Hari yang sepi pi pi
Pak Mat jual topi pi pi

Topinya koyak yak yak
Pak mat jual tempoyak yak yak

Tempoyaknya basi si si
Pak Mat jual nasi si si

Nasinya enak nak nak
Pak Mat jual anak nak nak

Anaknya hilang lang lang
Pak Mat jual gelang lang lang

Gelangnya patah tah tah
Pak Mat jual getah tah tah

Getahnya putus tus tus
Pak Mat terus mampus pus pus..

Tulah.. sapa suruh jual anak.. Kan dah mampuss..


Eh.. eh.. rasa macam exam menaip pulak ..