KAWAN²

Saturday, February 19, 2011

New Used Car


Dulu kan, jarang orang beli kereta baru. Tak tau sebab apa. Mungkin sebab dulu harga kereta mahal. Eh.. yeke? Tak tau.

Dulu kan, ada satu jualan kereta kan Subang Jaya. Kami adik beradik pun pegi la tengok. Sebab time tu memang kakak aku nak carik kereta. Tapi kan, kenapa dia tak beli kereta baru ye? Sampai sekarang aku terpikir.

Tengok punya tengok dalam cuaca yang panas terik. Almaklumlah, tengok kereta terpakai.. Yelah, nak sedap dalam aircond sambil tengok kereta.. Maksudnya, dalam showroom la kan. Kalau dalam showroom, dah tentu² kereta baru. Ye tak?

Berkenan la dengan satu kereta ni. Proton saga kaler putih. Berkenan sangat dia. Aku pun OKEY saje. Time tu, aku tak tau apa². Janji boleh naik kereta baru. Ye, kereta baru tapi terpakai.

Aku rasa la kan, time tu takde sangat check apa yang patut kat kereta tu. (sampai sekarang aku tak tau kenapa). Beli je.. Tah pape tah kan?

Bila semuanya selesai.. Hari nak ambik kereta pun tiba. Hish.. semangat nih nak bawak balik kereta baru. Time tu kan, kat family aku.. Abang aku je ada kereta. Kereta mazda 232 kaler silver. Masing² nak ikut pegi ambik kereta baru. Macam sadin dah. Yelah, nanti time bawak balik kereta kan dah boleh dibahagi dua. Separuh masuk keta abang aku, separuh lagi naik kereta baru. Cewah.. Kereta baru.

Aku, of coz la nak naik kereta baru. Abang aku yang nak drive balik kereta baru tu. Kakak aku bawak kereta abang aku. Berdebar² nih. Nak naik kereta baru. Bunyi macam jakun kan? Aku duduk seat belakang. Kakak aku duduk sebelah abang aku. Setat kereta. Tarik seat belt.

Eh? Seat belt TAKDE?

Macam mana ni? Nanti kalau kena tahan polis camne? kata abang aku. Kalau aku.. takde hal.. ada seat belt pun bukan aku pakai. Eh.

Nasib baik kakak aku belum gerak balik. Cepat² kitorang ambik henbeg dia.

Untuk ape? Abang aku selempangkan henbeg tu. Nasib baik henbeg tu kaler hitam. Kalau kaler pink camne? Eh. Pink pulak.

Feeling² pakai seat belt gitu. Boleh?

Macam² lagi la masalah kereta tu. Kerap sangat rosak. Dengan ekzos tercabut la. Enjin berasap la.. Kiranya maintenance lebih tinggi dari ansuran bulanan.

Itulah kan..

Bagi aku, kita ni (aku la tu) bukannya selalu berduit sangat. Kenalah beli kereta baru. Sebab kereta baru ni InsyaAllah. 4-5 tahun takde masalah. Janji pandai menten.

Bukan apa, dulu kereta pertama aku tu.. aku beli second hand. Banyak sangat guna duit. Baru guna dah kena tukar itu ini. Sakit kepala. Lepas tu, aku tukar kereta baru. Baru la masalah takde.

Eh, diam tak diam kan.. dah 6 tahun dah usia ferrari aku tu.

Sayam dia..

Tuesday, February 1, 2011

Angkat kaki, setat Ferrari..


Dah lama sebenarnya aku nak buat entry ni. Puas aku pikir² samada patutkah aku ceritakan hal ni kat blog. Yelah, takut buka aib orang lain.

Benda ni terjadi kat aku sendiri. Aku alami dan aku lalui.

Nak dijadikan cerita, abang aku ada terima call dari seseorang yang mengatakan abang sulong aku ada kat hospital. Sakit tenat. Kaki nak kena potong. Sebab kencing manis. Takde waris nak tandatangan surat potong kaki tu. Nak minta tolong cari waris.

Abang aku ni pun, suruhla aku tengok kat hospital since kedudukan hospital dengan tempat keje aku ni agak berdekatan. Tapi, bila diingat², takkan la kami tak tau yang abang kami masuk hospital.
Musykil 1.

Lepas tu pulak dia kata isteri orang ni.. perempuan indon yang dah lari tinggalkan orang ni. Tempat tinggal pulak, kat bukit naga. Sedangkan abang aku isteri dia orang sini and tinggal kat ampang.
Musykil 2.

Menurut beliau lagi, pekerjaan orang ni adalah dukun santet (santet - saja aku tokok tambah). Ye, seorang dukun dan mempunyai sebuah kereta wira. Abang aku lak, takde kereta wira.
Musykil 3.

Setalah diselidik², rupa²nya beliau adalah jiran sekampung yang mempunyai nama dan bin yang sama dengan abang sulong aku.
Ye, aku lega.

Amanah orang mesti kena sampaikan. Abang aku suruh aku pergi rumah keluarga si Dukun. Sampaikan pesanan yang Dukun ni terlantar kat hospital, sakit tenat dan mencari waris. Hmm.. ikut saja arahan abang aku kasik. Nampakkan aku kurang amanah? Abang aku suruh, baru aku pegi. Kalau tak, sori. Ye, memang agak keji.

Satu hal lagi, bila aku pegi rumah family si Dukun ni.. Dorang maki aku macam aku ni buat salah. Dorang dengar je aku sebut yang si Dukun ni kat hospital cari pewaris, terus dorang naik HANGIN satu badan. Aku terpinga². Apa salah aku..

Rupa² si Dukun ni sepanjang hidup dia.. amatlah tidak bertanggungjawab. Suka pukul isteri dan anak². Langsung tak bagi nafkah sara hidup dorang. Apatah lagi, dia dah gilakan minah indon. Terus pergi tanpa kabar berita. Terkontang kanting anak bini ditinggalkan. Si isteri susah payah besarkan anak².

Ha, sekarang.. baru tau nak cari waris. Pegilah rumah bini muda dia sana. Mintak tolong dorang. Apehal pulak nak cari kat sini. Nak kena potong kaki ke, apa ke.. Lantak dia. Siap macam bersilat
makcik tu sambil bercerita. Aku masih terpinga². Dengarkan saje.. Layan..

Aku tak tau macam mana nak mintak diri. Dorang ni dok asik bercerita bagai. Macam² maki hamun dihamburkan untuk si Dukun ni. Aku pun dah tak senang duduk. Eh, bediri.

Lepas bagi alasan aku baru balik kerja, aku pun mintak diri. Cepat² aku angkat kaki, setat ferrari. Letih dengar orang dok memaki. Baik aku balik, makan roti.. tengok tv.

Itulah kan, buat jahat kat anak bini.. Allah dah balas sendiri kat dunia.

2 hari lepas tu, kakak ipar si Dukun ni call aku kat rumah. Dia mintak maaf kalau² dia ada terkasar kata.

Aku maafkan saje.

Dengar² cerita, lepas tu anak lelaki dia pegi hospital. Tandatangan surat kebenaran memotong kaki si Dukun tu.


Monday, January 3, 2011

Nasihat..

Faizal Yusof baru meninggal dunia..

Apa kaitannya?

Semakin ramai orang meninggal sebab serangan jantung..

Marilah kita sama² jaga pemakanan kita sehari²..

Jangan malas² bersenam ye?

Monday, December 27, 2010

mula la nak imbas balik..


Sorang anak buah aku dah masuk uitm. Pagi tadi seawal 7 pagi dah bertolak ke Perak. Rasa macam nak ikut antar je.. Tapi kereta abang aku dah takde tempat nak duduk walaupun kereta dia itu adalah ixora. Sila bayangkan.. betapa banyaknya barang yang dibawa.. Bantal guling pun siap dibawaknya sekali. Tah.. nak nangis guling² kot nanti time abang aku gerak balik tinggalkan dia.

Eleh, dulu aku pun sama gak.. Semua barang aku angkut. Tapi, aku tak nangis okey?

Eh.. alah.. mula la ni nak imbas kembali zaman dulu kala.

Dulu time aku gi poli, naik mercedes uollss.. Ha, time tu pakcik aku je yg ada kereta. Mercedes LAMA yang panjang tu.. Kalau langgar pokok, gerenti tak kemek. Aku rasa, jenis tu pun dah pupus. Takde lagi dah.. Eh.. macam 20-30 tahun lepas je bunyiknya kan?

Oh, saya sudah dewasa rupanya.






Friday, December 17, 2010

Banyak la kau punya karut..

Aritu kan kebun belakang rumah aku tu abang ipar aku cuba buat projek tanaman pokok pisang. Dia upah la 2 orang pekerja indon untuk bersihkan dan tanam pokok pisang.

Nak harapkan penduduk tempatan.. memang la takde sorang pun sanggup. Lebih baik dorang duduk kat simpang jalan, buat bancian anak dara lalu lalang. Tak pun ukur jalanraya. Itu lebih berbaloi barangkali.

Biar aku bagi tau nama 2 orang ni. Sorang Agus, sorang lagi Yanto. Agus rajin, Yanto malas. Asik nak tido saje. Cukup time.. makan. Kakak aku yang sediakan makan tuk dorang. Makan tengahari dan minum petang. Dorang tinggal kat kebun tu. Ada 2 bijik rumah. kecik B Satu untuk family aku melepak di hujung minggu, satu lagi untuk dorang.

Biasanya bila ujung minggu, kitorang ada la borak² dengan Agus dan Yanto ni. Cerita la pasal kampung dorang. Cerita biasa pengalaman dorang. Aku tak berapa minat.

Bila time cerita pasal hantu.. Ye, aku amat berminat. Otomatik, telinga aku makin melebar. Nabil, jangan risau. Telinga ko masih di tangga teratas. Dorang cerita, kat indon, sana sini ada hantu. Bersepah².. Haih.. Sana hantu.. sini hantu..

Kat sini pun, RAMAI gak hantu.. Tak percaya.. pegi kat Jalan Goh Hock Huat, sure korang jumpa banyak hantu sana. Hantu tetek pun ada.

(ha.. google la tu..)

Tau tak, si Yanto ni penah goreng mak aku. Mak aku ni adalah penah minta dia tolong bungkuskan cempedak depan rumah. Dia kata, lepas asar tak boleh panjat pokok. Ada jembalang duduk atas pokok tu katanya. Pandai kan dia goreng mak aku? Mak aku pun malas la nak layan. Iyekan sajee..

Ciss.. dasar..

Kau la jembalangnya tu..

Eh.. entah² betul cakap Yanto tu..

Mak..... nanti panggil orang tebang pokok cempedak depan rumah ye..


Friday, December 10, 2010

My blood go UPSTAIRS..

Ni hal jiran aku.. Aku ni bukan la JAKI sangat. Aku tau adab berjiran.

Sebab bapak aku sangat menitikberatkan bab berjiran ni. Semuanya BIARLAH..

Ye.. sebab terlebih BIARLAH tu lah.. mereka buat TULAH. (apa maksud tulah pun aku tak tau.)

Jiran aku ni, ada tanam pokok pisang. Lantak dia la nak tanam pokok apa kan. Tanam pokok ganja pun aku tak heran. Janji.. ko bagi aku sikit syer. Huahuahua.. Pangg!

Masalahnya.. dia ni tanam kat tepi jalan. Paham tak..Kat tepi jalan. Bukan kat tanah dia sendiri.. tapi kat tanah tepi jalan raya. Dah tu, kat simpang nak masuk rumah aku. Apasal tanam kat situ, sebab JAKI..

Dulu, aku penah bawak parang. Bukan parangkan jiran aku.. Tapi aku tebang sendiri pokok pisang tu. Walaupun nampak pelik bunyinya.. Ye, memang pelik. Seorang wanita sedang menebang pokok pisang di tepi jalan besar. Ada aku kesah?

Janji takde kesah "SEORANG PEMANDU WANITA ..... (simpang malaikat 44)

Malam semalam, kebetulah anak jiran ni tengah melepak tepi jalan. Aku bentikan ferrari aku.. Aku bercakap dengan penuh tatatertib lagi sopan santun serta berbudi bahasa. Sebenarnya, dah lama aku nak nak bagitau benda ni. Cuma tak berkesempatan ..

"Dan, boleh tolong tak? Tolong tebang pokok pisang ni.. Ganggu pandangan akak la.. Susah tau nak lintas jalan. Akak betul2 tak nampak tau.. "

"Ha, yelah.. nanti Dan bagitau abah"

Ha, kalau dah bagitau abah kau.. maksudnya.. pisang akan berbuah dua kalilah nampaknya.. ye.. sekali lagi aku kena tebang sendiri pokok2 pisang ni .

Harini, aku balik dengan harapan.. tiada lagi pokok2 pisang ni.. Tapi.. tetap ada.. masih teguh berdiri di tepi jalan..

Tengok, sapa yang JAKI?

Kadang2 aku tak paham.. dorang ni tak fikir ke pokok ni ganggu pandangan orang lain.. Tak pikir ke kalau apa2 jadi.. Pikir la sikit keselamatan jiran.. Jangan nak pikir diri sendiri je..

Aku yang lintas..masih okey lagi.. Mata aku masih terang..
Justify Full
Kalau bapak aku yang lintas camne?

"Mak, mana parang?"



Wednesday, December 1, 2010

Yang benar, Pinkiss..

"tu dia kereta awak"

sambil menunjuk ke arah teksi berwarna kuning.

Kelawar sungguh abang ipar aku mengejek aku sebegitu rupa.

Tulah, sapa suruh sukakan sangat kaler kuning? Padan muka aku!

Sejak dari tu, aku lupakan kaler kuning.

Tapi, aku tak ingat sejak bila aku suka kat kaler PINK.

Yang aku tau.. aku mmg suka. blog ni pun ada nama pink2 gitu. dan, nama kat fb aku pun PINKY NONIE. (sila la add ye..)

Mana aku pegi pun, mata asik tertumpu kat kaler pink. Memilih baju raya pun asik tgk objek pink. Kadang2.. aku jotos kepala sendiri. Asik nak pink je pehal? (Sambil menjotos)

Tapi kan, tak semua la barang milik aku berkaler pink. Kalau tshirt, aku lebih suka kaler putih. Pink ada jugak. (ada jugak tu..). Kalau seluar, ada gak pink. Tapi bukan seluar jeans okey? Aku bukan minah indon duduk bersidai kat plaza MPK. Oh No!


Ni letop aku. Kaler sebenar adalah biru. Disebabkan aku ni takleh sabar time membeli tahun lepas.. aku sambar je kaler ni. Bangang tak? aku beli letop sebab nak main FV. Time tu aku tanam stoberi. At last, kering gak stoberi tu. Sebab lambat harvest. )

Pastu, tampal la skin pink ni. Beli ngan mouse juga pink. Sebenarnya mouse pad jugak pink. Disebabkan mouse pad tu dah bertukar kaler agak kecoklatan.. jadiknya.. tiada visual disertakan di sini.


Ni dia.. henpon aku. Takyah bgtau la model apa ye. Sendiri tau bukan? Nak tau tak, sebelum aku beli.. satu hari aku kepit surat kabar iklan ni. Kan ke aritu ada kuar iklan kat surat kabar. Gambar henpon ni BESAR.. Kaler pink gituh. Ishh.. Geram!

Anak2 buah aku pun dok asik bakar je.. "Umi.. apa lagi.." Pink ni.. Takmo ke?

Kebetulan, henpon lama aku dah rasa tak best. Sebab kengkawan semua dah pakai BB. Aku pon konon2 la nak pakai henpon baru gak. Malu weh nak kuarkan henpon lopek tu. Diterima akal tak alasan aku nak tukar hp baru? Alahh.. suruh la akal korang terima alasan ni.

Time tu, agak susah nak dapat stok kaler pink. Tapi, kesabaran telah melekat dalam hati aku. Sabar Nonie.. Cari sampai dapat. Ye.. akhirnya.. dapat beli kat Alam Sentral. Yiha!


Kasut pink ni aku beli dengan harga RM10. Tak pakai lagi pun. Ada tu, beliau menyorok di bawah katil. Beli sebab.. Comel. Agak² korang nampak seorang wanita berkasut seperti visual di atas.. kebarangkalian wanita itu adalah aku, agak besar.


Ni bantal peluk aku yang baru. Beli bulan lepas kat Cameron. Walaupun stoberi yang sebenar kaler merah. Tapi aku tak kesah. Tak rasa tertipu pun. Bantal yang dulu dah macam peluk sebijik belacan.. Hua..hua!


Hmm.. yang ni kan.. Road tax kereta aku yang baru aku renew.
Juga kaler pink. Korang hade?

Tapi kan.. walaupun aku suka kaler pink.. Tak mungkin aku pakai kereta warna pink.

Sebabnya..?

Aku sendiri pun tak tau..

Sunday, November 28, 2010

mari muntah..



BILA NAK BELANJA SAYA MAKAN?


secara tiba2.. rasa loya.

sebab soalan tu datangnya dari seorang lelaki.

Bukannya aku kedekut. Aku tak kisah pun belanja lelaki makan.

Lainlah kalau diaorang tu orang yang biasa aku jumpa. Kenalan rapat ke, sedara ke. Kawan2 ke.. Takde hal la nak bayar makan. Tak suruh pun, insyAllah.. kalau 2 3 kali keluar, takkan nak suruh orang bayar kan?

Paham2 la..

Tapi, ni orang yang jarang2 aku jumpa. Malah,boleh dikatakan boleh dikira dengan jari la jumpa diaorang ni. (sila pahamkan di sini.. DIAORANG itu mewakili lebih dari satu individu)

Ini bermaksud, ada ramai lelaki yang suka minta perempuan belanja.

Mungkin diorang ni tak bermaksud nak minta aku belanja.. Mungkin diorang ni gurau2 je.

(MUNGKIN..)

Tapi, at least la kan.. Jaga la nama kau tu sebagai seorang lelaki.

Tak Generous takpe.. Janji Gentle tu ada..