KAWAN²

Monday, August 1, 2011

Nampaaaakkk sangat NAK MENIPU aku..

Aku ni kan.. tak suka bising². Selagi aku boleh lebih kurang, aku cuba untuk lebih kurang.

Dengan ertikata lain.. Bertolak ansur.

Tapi, macamana kalau orang cuba untuk menipu kita? Tapi kan, aku tanak la anggap dia ni nak menipu. Mungkin adalah salah faham kat situ.

Kelmarin aku ada antar kereta aku untuk servis tukar minyak hitam. Servis tiap tiga bulan yang biasa aku buat. Biasanya aku memang antar kat jiran aku ni. Yelah, sambil nak bagi dia bisnes kan.

Aku dah siap² beli minyak hitam dari abang aku. Dia suruh pakai minyak Shell. Elok katanya. Aku pun okey je la since abang aku yang rekomen.

So, bila budak ni ambik kereta aku kat rumah.. aku bagi la dia minyak ni. Siap dia tanya berapa harga aku beli, beli kat mana.

Aku cakap,

"Tak tau, abang aku yang belikan. "

Mula2 aku tunggu la kereta tu diservis sambil borak2 dengan wife dia. Aku ni, tinggal je sebelah rumah. Tapi, jarang sangat bertemu muka borak2 dengan jiran.

Ye, aku bajet Busy manjang. (malas)

Lambat pulak kereta tu nak siap. Aku pun pakat keluar naik kereta kakak aku.

Sampai rumah, kereta dah siap hantar letak kat parking.

Hmm.. bagus la dah siap.

Bila aku buka bonet kereta, ada tong minyak hitam aku tadi. Dalam hati ingat mungkin balance minyak dia pulangkan kat aku.

Sekali aku angkat kau...

Masih berat. Aku buka penutup..

SEAL MASIH BELUM BUKA LAGI..

APEKAH?

Aku terus call. Tanya samada dia dah isi minyak hitam ke belum. Sebab tadi time aku datang tengok, dorang tengah nak tukar gasket.

Dia kata SUDAAAAHHH..

Kalau sudah, kepada tong minyak ni seal belum buka lagi? Minyak apa kau isi?

Dia kata, (sambil bertanya kepada budak dia)..

Dorang guna minyak hitam stok dorang. Dan.. sama katanya dengan minyak aku. Sama brand, sama kelikatannya.. Kalau tak percaya, boleh tengok tong.

Aku dah agak cuak. Rasa macam ditipu.

Aku cakap,

"Aku tak tau .. yang aku tau.. ko keluarkan balik minyak hitam dari kereta aku.. Isi dengan minyak yang aku bekalkan tu.."

Sekejap je dah ada orang tercongok depan pintu nak ambik kereta.

Lepas tu kereta pun dihantar balik kat parking rumah aku. Aku malas nak keluar amik kunci.

Hishhh.. Geram tau i.. Rasa macam ditipu hidup².

ps : aku harap memang mula2 dorang isi minyak sama dengan aku punya. Malas nak anggap negatif.

Tapi kan, aku buat tu sebagai pengajaran biar dia tak buat perkara yang sama kat orang lain.


Tuesday, July 12, 2011

Aku yang Gayat..

Pastil.. pastil..

Orang sabah panggil karipap adalah pastil. Pelik kan?

Aku ni kan baru balik dari sabah. Pegi jumaat balik ahad. Aku kan tak suka naik kapal terbang. Aku kan gayat orangnya. Bawak kereta/naik kereta laju² sampai berpusing², aku tak gayat. Tah hape² tah kan..

Pegi aku naik flight pagi. Pilot adalah seorang lelaki yang bila buat pengumuman sepatah haram aku tak dengar. Apatah lagi nak paham. Mcm sengau pun ada. Bahasa Melayu pun aku tak paham bijik butirnya, apatah lagi bila dia cakap omputih. Lagi la aku tak paham.

Tah² dia kata "kapal terbang kita nak terhempas kejap lagi". Tapi aku tak dengar. Yelah, sebab dia kan cakap dalam suara yang kurang dipahami.

No! No! No! Suka sangat la nak terhempas kan..

Eh, bila dah dekat nak sampai kat Kota Kinabalu airport kan, dia buat kona baring tau. Siot punya pilot. Ingat tengah merempit ke nak kona baring ikut suka ati dia. Perut aku dah separuh keras dah. Tangan pegang seat depan kuat² sambil sebut. Ya Allah, Ya Allah. Selamatkan hambamu ini.

Bila tayar touch landasan pulak, meluncur laju macam orang lari pecut 100 meter. Kaki aku pulak feeling² macam tekan brek kereta. Boleh?

Eh, ntah² kan, ni pilot dalam praktikal training la. (pandai je aku buat andaian..)

Bila amik flight balik pulak..

Sebelum tu ada ada dengar berita kapal terbang terhempas sebab hujan lebat.

OH.. NO.. NO..

Trus aku mesej member sorang ni.

"Eh, balik KL boleh naik kereta tak"?

Member ni jawab, "boleh"

Aku kata lagi, "pinjam MPV u boleh? Banyak barang i nak bawak balik ni."

Masuk kapalterbang, tak lama lepas tu pengumuman nama pilot dan co-pilot.

Pilot adalah bernama NORASHIKIN..

Terus aku tanya anak sedara aku. Ada tak orang lelaki nama Norashikin? Dia kata,

Dia jawab, "TAKDE RASANYA.."

Rasanya??

Huarrghhhh!! Pilot perempuan.. Tidakkk!

Dalam hati berkata, mungkin ada lelaki nama Norashikin. Masih nak sedapkan hati. Maklumlah, jakun kan..

Tak lama lepas kapalterbang naik, pilot bernama Norashikin tu pun mengenalkan diri. Mengatakan yang beliau adalah pilot untuk penerbangan itu dibantu oleh pilot bernama Shahrul.

Dan beliau adalah bersuara PEREMPUAN. Ye, beliau adalah seorang PEREMPUAN.

Perut makin keras lepas aku dengar pengumuman tu. Tak lama lepas terbang 3500m di atas paras laut, dia umumkan lagi yang cuaca tak berapa nak elok sangat. Suruh pagi talipinggang keselamatan. Jangan masuk tandas buat sementara waktu.

(aku rasa time ni muka aku dah pucat lesi)

Mata pun tutup.. terus tertido. Dengar lagi pengumuman nak mendarat..

Dan..

Pendaratan adalah amat smooth. Lebih smooth dari flight pegi aritu. Tak baik la aku kan.. Rasa takut lebih² bila dengar pilot adalah seorang perempuan. Meh sini tampar aku sekali..

Patutnya aku bangga, seorang perempuan boleh bawak kapalterbang..

Aku hade?

Hadee.. takat bawak kereta kenari hade la..

Eh, apasal aku ni GAYAT sangat ye.. Ciss..

psstt: cerita bergambar di entry akan datang..

Thursday, June 30, 2011

Nak petua sangat kan??

Aku ni dah muak dengar orang cakap aku kurus.

Muak, tau tau?

Apa boleh aku buat.?
Bukan aku tak makan.
Aku makan banyak tau.. Ha.. tapi takmo membesar gak..

Tapi kan, ada gak orang mintak aku petua aku slim (sila baca sebagai kurus). Mana la aku ada petua dol.. Bila aku cakap aku takde petua, takmo pecaya. Kata aku nak rahsia². Apa ingat aku ni kedekut ke? Cislanat la.

Bila orang kata aku suka rahsia, takmo kongsi petua. Ha, hambik ko. Aku bagi petua yang aku reka sendiri.

Petua 1.
Minum air barli perah limau.

Dulu aku de pernah up story ni. Ada sorang kakak ni, dia tokey restoran tempat aku selalu makan. Tiap2 hari dia tengok aku makan. Tapi, dok sibuk mintak aku petua. Apa rahsia aku makan banyak tapi tak gemuk. Aku cakap, aku makan apa yang dia jual kat restoran dia tu lah. Tak pecaya.

Aku suruh dia minum barli perah limau.

Lama dah aku tak jumpa dia. Sebab restoran tu dia dah jual. Sekali ko satu hari.. Aku terserempak dengan dia. Fuh! dah kurus. Dia kata terima kasih kat aku. Dia amalkan petua aku bagi. Berguna katanya.

Yelah, tah² usus perut ko dah nak reput.
Hari² ko perah limau.

I'm sorry..

Petua 2.
Makan jangan minum air.

Ni kisah petang semalam. Kakak ni tokey kedai runcit. Aku selalu beli topup kat kedai dia. Dia tanya aku, kenapa boleh kurus mcm ni. Aku dah senget dah time tu. Dia tanya lagi, kot² ada petua nak kurus.

Aku cakap mana ada petua. Memang saiz aku ni mcm ni. Takmo membesar. Makan 10 kilo pun tak jugak naik walau barang 1 kilo.

Kak, makan nasik.. jangan minum air. Minum air lepas setengah jam. Kalau saya, lepas setengah jam pun saya tak minum air.

Dia pun angguk tanda paham tapi kening berkerut.

Errr.. harap² harini aku tak dengar berita.

"Isteri tokey kedai runcit dikejarkan ke hospital sebab tercekik nasik.."

Ha, hambik korang.. sibuk sangat nak petua kan..


Sunday, June 26, 2011

Windows Profesor

Melayan si buah2 hati sakit jantung memang rutin biasa aku setiap hujung minggu.

Haish.. dorang ni, memang betul2 buat aku ketawa. Tengok la kreativiti dorang ni.


Brand : Epal Ferari
Cpu : Intel Atom
Memory : 2GB
Storage : 250 GB HDD
Wifi certified.
Windows Profesor (ada ke Windows nama camni?)

Aku dengar 2 orang budak dah tempah laptop ni. Cuma bahan (kotak) belum ada. Mungkin stok akan siap minggu depan.

Ketawa je aku tengok laptop ciptaan dorang ni.

Tapi kan, nombor 1 tu apa pulak maksudnya ye?

Wednesday, June 15, 2011

Eh, jangan nak goreng aku ye..

Euuwwww..

Semalam aku ada tanya kat sorang ofismate ni. Bila nak ambik hp yang dia repair tu. Yelah, dah la suka datang lewat. Tak reti nak inform. Nak aku gak yang tanya kat mana, bila nak datang. Macam la aku ni takde keje lain nak buat. Nak kol dia je ke? Never..

Dia kata, hubby dia tengah orderkan dia hp. Tu pun dia dapat tau dari kedai tempat dia servis hp dia tu. Hubby nak buat surprise katanya. Tapi dah tak surprise sebab dia dah tau. Aku tanya lagi (sibuk la kan) hp apa? Dia kata BB. Buat 3 payment 350. Baru buat 2 payment katanya. Ok.

350 x 3 =1050

Dalam hati aku kata, fuh.. BB dia lebih mahal dari aku BB aku.

Eh. Mana aku ada BB.

Sekali lunch dia kata nak keluar agak lama sikit. Kata mak mertua dia sakit. Aku okey je. Balik dari lunch.. Aku dengar bunyi hp. Tak penah aku dengar bunyi tu sebelum ni. Rupa²nya dia bawak hp baru.

Aku ni taklah pandai sangat pakai BB ni. Belum habis menuntut lagi. Saya budak baru belajar. Aku tanya ada 3G tak? Dia kata ada. Aku pun tak tau kat mana nak tgk 3G tu. Jakun kan aku? Masih tak puas hati. Bukan apa, dia ni suka sangat goreng orang.

Aku, takleh digoreng sewenang-wenangnya. Aku mintak la tengok resit. Yelah, kot² sana ada mention apa features hp tu kan. Yelah, aku ni kan tak pandai lagi bab² BB ni. Jakun la katakan..

Sekali aku tengok resit dia ada tulisan camni:

Blackberry 8900 (second) RM550.00

Aku tanya, second ni apa maksudnya? Dia kata SECOND PAYMENT. Boleh ke? Kalau second payment, takkan dah dapat hp.. Logik la sikit beb. Jangan la kencing aku. Orang lain, ko pegi kencing sana. Dorang tak perasan pun kalau ko kencing cerita.

Masih tak puas hati ni, aku belek² BB tu. Banyak habuk dah kat lobang² dia. Hp baru keluar dari kotak takkan dah berabuk kan.. Nampaaakkk sangat MENIPU.

Eh, dia kan.. bagitau kat orang lain kat opis ni.. Hp tu secondhand. Owner lama guna sehari je. Pastu taknak.

Ni lagi NAMPAK SANGAT MENIPU PU PUUUU..

Satu lagi kan, dia ni kalau orang belanja makan.. Suka sangat order lebih². Harini bday sorang staff kat sini. So, dia nak belanja MCD sempena bday dia. Kami order la satu set medium setiap sorang. Dia punya order.. siap ada SIDE ORDER. Haishh..

Aku bgtau, kalau orang belanja tu.. Order la biasa² je. Takyah nak cekik duit orang. Biru gak muka dia.Baru la dia reduce order.

Pandai nak ckp orang suka create story. padahal..

Thursday, June 9, 2011

BB dalam Mimpi..

Bos aku kan, tiap kali beli hanphone baru.. sure dia cari aku. First, nak nunjuk yang dia ada hp baru. Second, (sbnrnya ni yang paling utama) nak mintak tunjuk ajar. Apa korang ingat, kalau bos tu bijak ke? Korang silap.

Bos aku semalam beli BB. Ko hade? Hade.. aku tau korang ada..

Aku je yang takde.

Walaupun aku tak berapa nak reti function² dlm BB, tapi aku tanak kelihatan 'stupid' depan bos aku. Puas aku tekan² function dalam tu. Akhirnya.. aku tau sikit² bilamana aku boleh kasi tunjuk ajar kat bos aku.

Ha, camni bos.. Bla.. bla.. bla.. Lepas bos aku buat sendiri dan puas hati. Aku cakap camni;

"Bos, beli satu untuk saya boleh? Curve pun okey, murah sikit."

"Yelah, nanti beli satu kasi u." katanya.

Iyelah tu.

Sekali ko.. malam tadi aku mimpi gi cari BB ngan bos aku. Puas masuk keluar kedai hp. Sebijik curve pun tak dapat. Last², pegi satu kedai kat atas bukit. Siap panjat bukit lagi. Dapat la sebijik Curve. Tapi bentuk dia camni.



Taula kulit kepala aku ada ketombe..



Saturday, June 4, 2011

bila mode JAKI is ON

Kan jiran depan rumah aku ada buat kenduri kawin. Kan laman depan rumah aku luas. Kan nanti kalau aku kawin nak letak kemah banyak2. Kan? Entah.

Jadiknya, tetamu parking keta kat laman rumah aku. Dalam limablas bijik kereta la boleh dimuatkan. Sebenarnya boleh letak sampai 25 bijik kalau nak. Itupun kalau kalau taknak balik la.

Aku duduk kat beranda samping perhati dorang ni keluar masuk parking. Dalam pada perhati dorang ni.. otak aku mula berfikir berputar2..

Idea 1 (mood masih OK)
Apa kata kalau aku turun bawah, aku tolong dorang ni park kereta. Ha, masuk lagi.. Masuk.. Lagi..lagi..yang sana tu, berhenti dulu. Ha, potong habis, potong habis. Okey, ha yang sana tu..Masuk kiri sini. Okey.. Yang sana tu, masuk kanan. Okey.

Idea 2 (mood dah kureng)
Aku turun bawah. Setiap kereta yang masuk parking, aku tanya dulu. Ni ha, berapa lama agak2 nak parking? Okey.. RM2 untuk sepuluh minit pertama. RM3 untuk sepuluh minit seterusnya dan seterusnya.

Aku rasa la kan, dorang ni semua tak makan. Parking kereta, pegi rumah kenduri.. minum air sejuk, salam dan blah. Nak jimat parking punya pasal.

Idea 3 (mood mmg tak OK)
Merujuk kepada Idea 1 kat atas. Lepas penuh parking tu semua. Aku kuarkan keta aku kat roof parking. Aku park kat jalan masuk utama rumah aku. Pastu aku hilangkan diri bawak kunci kereta, siap dengan kunci spare sekali. Aku pegi nyorok kat kebun. Biar padan dorang semua tak boleh balik. Tunggu la korang sampai aku muncul kembali.

Idea 4 (mood - _____________ sila isi tempat kosong)
Rujuk kepada Idea 1 jugak. Lepas parking semua full, aku pegi kat tempat rumah kenduri tu. Time ni aku pakai baju tidur kelawar. Aku lipat sampai lutut. Aku rampas mikrofon karaoke. Pastu aku cakap camni..

Kenapa korang semua parking kat laman rumah aku haaaa??? Sapa yang suruh haaaaa?? Berambus semua sekarangg!!! Hiisssh..!! Hissshh..! (jerit2 sambil tarik2 rambut)

Eh, apasal ada orang block keta aku ni. Camne aku nak kuar nanti. Oklah, aku nak suruh alihkan keta dia.. Ish..


Thursday, June 2, 2011

Bangla zaman sekarang..


Bangla zaman dulu kan, tak sama dengan zaman sekarang. Kalau dulu, diorang ni amatlah sedar yang dorang ni pendatang yang menumpang mencari rezeki kat negara kita. Kalau berjalan tu, tak pandang kanan kiri. Terus je. Sebab takut. Kan ramai bangla yang mati kena langgar. Ha, sebab tu lah.

Cerita kakak aku:
Bangla kat Econsave tempat dia, berlagak ngalahkan tokey. Kalau kita nak beli barang, jangan harap nak dapat pilih sendiri. Kalau beli bilis, kena hauk sekali trus masuk plastik. Takleh amik sikit². Yelah, kang kalau tak pilih, serupa macam beli kepala ikan bilis.

"Apa pilih²?" katanya..

Anyway, aku dah pesan kat kakak aku.. Kalau lain kali dia bising, sumbat je ikan bilis tu kat mulot dia.

Cerita kawan aku (mampos aku kalau dia tau aku buka cerita dia kat sini:
Kawan aku ni isi minyak keta dia 30 ringgit. Yelah, bajet nak guna 2-3 hari je kan. Batpe nak isi banyak². Jimat sikit duit. Yang lebih boleh buat beli rojak buah. Eh. Bolehla si bangla senget ni kata. "kakak, apa pasal pakai kereta besar, tapi isi banyak sikit?" Kalau aku la jadi kawan aku ni, aku kuarkan hose minyak tu dari tangki keta aku.. Aku sumbat dalam mulut dia. Baru dia tau penuh ke tak minyak 30 ringgit kat tangki perut dia.

Yang ni, cerita aku:
Kisah yang agak sama dengan kisah di atas. Kisah kat stesen minyak jugak. (Naaammpaakk sangat yang bangla ni mmg konker keje kat stesen minyak) . Aku kan, aku pun isi juga minyak keta 30 ringgit. Tapi tak jadi hal. Sebab kereta aku kecik. Kereta kecik, tangki pun kecik. No hal la kan.

Aku rasa bangla kat stesen minyak ni lagi hawauuuu.. Mula² dia okey. Kalau aku dah lama tak datang, dia tanya kenapa aku dah lama tak isi minyak kat situ. Aku pun jawab la. Aku biasa isi minyak time pagi pegi keje. Dia pun okey. Makin lama makin jahanam si bangla ni. Dia tanya aku, kenapa makin lama makin kurus. Tak makan ke? Hati susah ke?

Kali pertama dia tanya, aku senyum je..

Kali kedua dia tanya, aku jawab dengan mata.. Mata yang mengecil sambil memandang tepat kat muka dia. Padan muka! Cakap lebih punya bangla. Aku bakoorr kang stesen minyak tu.

Malas dah nak isi minyak kat sana.