KAWAN²

Monday, May 31, 2010

Dia sangat cumil..

Tak berapa nak suka pegi majlis kawin. Sebab kena pakai baju kurung.

Eh.. suka jugak la. Sebab apa?

Sebab boleh makan macam2.

Bulan ni macam bulan orang kawin aku rasa. Tiap minggu ada je jemputan. Macam minggu lepas ni, aku pegi 2 kenduri kawin. Mak dia kawan mak aku, anak dia kawan adik aku.

Aku, kawankan mak ngan adik aku je..

Tempat tu.. lecak bagai. Sampai ke lutut aku sinsing kain aku. Abis la nampak bulu2 kaki aku. Dulik ar.. Janji misi untuk mentedarah tercapai.

Makan dia, sedap uolss.. Ayam kicap, sayur campur, daging rendang and paling aku suka.. ACAR BUAH! Yummy!

Acara diteruskan ke satu lagi rumah. Rumah Aida. Kiranya family dia ni rapat la ngan family aku. Walaupun takde hubungan darah.

Bajet amik makan lite2 je. Gile hape aku nak makan nasik lagi.. walaupun aku tau, masih ada lagi ruang usus untuk diisi.

Sepupu aku kata, usus aku panjang ke lantai. Sangat silake kan..

Memang pun..

Amik je soto. Konon.. Tak berapa nak sedap. Too oily oulss..

Time ni.. pengantin baru je lepas bersanding. Malam berinai.

Paling kelakar, pengantin lelaki yang sibuk nak snap gambar. Bukan hape, kameraman sesi malam tu macam pemalas. Macam ala2 tak makan seminggu.

Rasa nak tampar pun ada. Tetiba je nak tampar orang. Macam la kuderat kuat sangat..

CERITA DI ATAS ADALAH PADA HARI SABTU MALAM AHAD.

Sambung lagi cerita hari ahad.

Lokasi : Rumah Aida Lagik..

Letih angkat barang hantaran. Yelah, keta parking jauh. Pakai baju kurung dgn tumit bagai. Mestilah rasa letih tu ada.. Konon..

Terus pegi kemah cari makanan. Wahh.. Sedap sunggoh lauk. Ayam goreng, sayur campur, ulam timun sambal belacan and etc. Alah, menu orang Jawa. Sendiri mau ingat la ye. Malas nak mention. Sapa orang jawa, tau la dia apa menu wajib majlis kawin. Sambal tumis kering bertempe adalah menu WAJIB. Tapi, aku tak suka. Boring dah makan tempe.

Dessert : Bubur kacang. I loikee..!

Sesi bergambar adalah sesi 'a must'.


Ni dia abang kameraman sesi siang. Dia ni sangat kreatif. Aku suka sgt tgk dia.

Hmm.. dia sangat cumil..

Eh.. cumil sgt tau! (mula dah aku nih..) Tapi yang tak bestnya.. Aku dengar dia nak kawin bulan sepuluh ni.

Anyway, aku dah pesan kat Aida. "Kalau dia tak jadi kawin, inform aku cepat2 tau"..

Malamnya pulak..

Sesi sapu minyak kat perut. Ni bahana mentedarah macam2 tak hengat la ni.

Padan muka aku..



Thursday, May 27, 2010

Dengar nasihat mak..


Padan muka aku.

Sebab tak dengar cakap mak aku.

"Jangan berangan nak cabut ubi tu.. nanti sakit perut tu".

Aku tak peduli. Bukan apa. Ubi sebesar peha aku (agak2 besar ke kecik?) dah tersembul keluar dari tanah. Heh..Geram aku nengok!

Berlagak seperti kuat segala tenaga. Ubi harus dicabut dan mesti akan kucabut.

Ye, berjaya dicabut.

Bangun pagi. Perut rasa tak selesa. Nak jumpa mr Tan la.Dah habis langsai semua isi perut. Tapi, rasa masih tak selesa lagi. Masih rasa sakit.

Makin lama, makin sakit. Perut, bontot, peha segala sakit.

SAH! Peranakan turun. Ni bahasa orang berjawatan Tukang Urut. Bahasa orang berjawatan Dokter pulak adalah Ligament Stretch. Ah.. malas jumpa dokter la. Paling kuat pun, dia kasik ubat tahan sakit, ubat angin. Takde modal lain dah. Nyampah!

Lebih baik aku jadi dokter. Tapi pesakit haruslah hensem dan comel. Takde kriteria di sebelah, sila cari klinik lain ye..

Kalu sakit camni, badan mmg tak boleh tegak. Dengan terbongkok2 aku pegi urut kat rumah mak long aku. Keta pulak adik aku guna.

Pinjam keta abang aku. Nasib baik kereta dia tinggi. Kalau kereta dia rendah mcam kereta lumba.. Melompat2 atas jalanraya, Alamatnya.. bukan peranakan turun dah. Terkeluar terus!

"Tu kenapa bongkok tu? Nak lawan aku ke?" Silanat tul la mak long aku ni. Baru 2 tapak aku melangkah naik ke rumah dia. Ada ke patut..

Eh, patut je. (Yelah, nak minta urut kan?). Ni kalau tak sakit, dah aku balas dah.. Tetiba je mulut rasa sopan time tu.

Sebelum proses mengurut.. mak long aku ni sempat bebel2.. antaranya "dah badan kurus kering.. takyah la berangan nak cabut ubi.."

Aku ingat la kan, mesej yang dia cuba nak sampaikan kat aku kalau diolah dalam bahasa omputihnya adalah..

"FRAGILE".

Tetiba terbayang kotak dengan gambar kaca pecah.

Sabar, urut dada yg tak berapa nak besar ni)

Gile sakit dia urut. Sakit.. geli.. pun ada.

Tapi, majoriti.. kalau 40 minit, 35 minit SAKIT OKEY?? SAKIT bukan SEDAP. (tetiba je ckp pasal sedap ni..)

Abaikan..


Tengok, serabai bukan rambutku? Tapi tetap cumil kan...??

Ni muka aku selepas proses menyengkak selesai. 3 kali uolss.. 3 kali tau tak?

Hukk! Sakit gile. Macam nak terputus nyawa pun ada aku rasa. Eh, jangan putus dulu. Aku belum berlaki.

Lepas urut, sempat suruh mak long aku masak megi. Bukan megi je.. cucur udang keropok lekor semua aku bantai. Ehehee.. macam tak sakit je kan?

Alhamdulillah, sakit tu dah sembuh. Postur dah kembali ke asal.

Err.. ubi yang sebesar peha aku tu.. ada lagi tepi rumah tu. Kat tepi tiang je sejak aku cabut aritu. Tak disentuh pun..

HAMPEH..




Friday, May 21, 2010

Memetik duit..

Rasanya dah lama tak;

1. beli kasut
2. beli baju dalam & seluar kecik
3. beli baju keje
4. beli baju jalan2

Eh.. wallet pun dah macam nak koyak je tu.. Tali jam tangan pun cam dah menunjukkan ciri2 nak putus.

Haih.. kalau la duit boleh aku petik kat tepi rumah..

Wednesday, April 28, 2010

MukaBuku + MukaMuka


Terus terang aku katakan, aku tak brapa suka suasana persekitaran kerja yang dikelilingi oleh sesama jantina.

Bukan bermaksud aku ni gatal, miang atau gedik nak kerja dengan ramai lelaki.

Tidak .. memang jauh sekali.

Kalau iyepun, ada aku kesah?

Bulan ni, setiap orang dapat increment kat opis ni. Masing² terima kenaikan mengikut tahap prestasi kerja masing².

Sila jangan tanya aku dapat berapa okey..?

Bos tau sapa buat keje.. sapa tak buat keje. Walaupun bos bukan selalu ada. Kalau aku jadi bos pun, aku tau sapa rajin buat keje. Sapa rajin bercakap.

Kalau cuma rajin bercakap, tak ke mana. Paling tidak pun, abis air liur.

Membazir bukan?

Kalau aku la kan..daripada abiskan air liur bercakap, lebih baik aku sakitkan mata pandang MukaBuku. Duduk dendiam kat tempat sendiri, nampak macam rajin bukan? (aku ler tuh)

Tapi, aku tau bila masa nak berMukaBuku.. Bila masa nak buat keje. aku tau tu.

Ada orang kat sini cuma tau berMukaMuka. Macam talam tu..

Depan kita dia mmg kuat bodek. Akak itu.. akak ni.. Baik kak.. ye kak..

Belakang aku.. Macam Sialll. Lain aku cakap kat dia.. lain dia beritau kat orang. Paling geram, ada additional clause dia letak. Siall tak?

Itu satu.

Pasal increment pulak.

Bila kawan lain dapat lebih.. dia tarik muka, hempas pintu. Tak puashati.

Sendiri mau ingat la beb. Lu ada betul buat kerja ke? Salah antar surat camne? Dan macam² lagi salah lu buat sebab lu lalai tu sapa nak jawab?

Bill telefon ofis berderet nombor henfon lu dail nombor boifren lu tu sapa mau jawab?

Takkan gua nak ngaku gua yang dail.. nehi.. nehi.. tidakkkk! Gua nak kol boifren gua, gua guna henfon gua sendiri okeh?

Eh.. Aku ada boifren ke?

Sila ngorat aku ye..

Tetiba lu gua, apahal aku nih?


Friday, April 23, 2010

Up diri sendiri dulu la beb..

Aku ni cukup menyampah dengan sikap sesetengah orang yang suka dok puji atau banggakan kawan dia. Apa dia dapat eh?

Mungkin kawan tu ada bank in dalam akaun dia tiap² bulan kot.

"eh, ko kasik UPkan nama aku kat orang lain, nanti aku bayor ko tiap bulan, okey?"

Suka la sangat citer kat orang, bangga²kan kawan dia tu.

"Eh, dia ni ada keta ni tau.. laki dia baru belikan."

"Eh, ko tau.. laki dia belikan dia keta dot dot dot tau.. Untung kan dia?"

"Eh, dia nak pergi holiday pegi Landen tau.?"


Apa dia ni dapat eh..

UP la diri tu sendiri beb.. Apada..

Aku? Senang je nak UPkan diri sendiri..

"Eh, korang tau tak.. aku ada FERRARI tau."

Korang tak terkejut kan?

Wednesday, April 21, 2010

What the ....?


Arini aku lalu jalan utama. Sejak kebelakangan ni.. aku lalu jalan jauh. Bukan shortcut okey? Kalau shortcut.. Maka aku akan sampai lambat ke opis. Sebab ramai orang dah guna shortcut tu.

Ada satu kawasan tu .. memang selalu jem. Pagi petang mesti jem. Malam pukul 12 ke atas tu baru tak jem.

Bila jem, biasalah.. perlahankan kereta.

Bagi je laluan.

Sila la.. sila la.. saya memang baik hati lagi mulia.. heh..

Malas nak bagi darah mendidih pepagi ni sebenarnya.

Mood yang baik.. datangnya dari pagi yang bermood baik. Apa aku merepek ni?

Ada sorang minah ni.. nak lintas jalan. Keje kat kilang seberang jalan nun. Nampak berat barang yang dibawaknya. Ada dua plastik aku tgk. (ni dalam jarak lebih kurang 10 meter.)

Bila dia betul² lalu depan keta aku..

Huk! Tersedak air liur..

Dia bawak sebijik nangka..

Ala, nangka.. tau tak nangka?

Patutla nampak berat sangat time aku dok perati tadi..

Eh, takkan la dia nak kenduri sarapan makan nangka?

Atau, mungkinkah dia akan cucuk 3 ketul kat lidi lalu jual singgit sebatang?

Atau, dia akan masak pengat nangka?

Atau, buat cekodok nangka?


Musykil..

Ni dah bayangkan dah.. bau nangka tu akan merebak satu kilang..


Haih...



Monday, April 12, 2010

Sekerat dulu..


Sapa kata orang muda tak reti hormat orang tua?

Ada gak orang tua yang boleh dikatakan kurang ajar.

Mintak maaf atas kenyataan ni ye.

Kenyataan yang benar. Aku lalui sendiri.

Baru intro menaip.. dah rasa EMO nih.

Haihh.. aku ni.. emo manjang..

Nanti lah.. aku sambung citer.. EMO dah menyerang nih..

Babai..


Thursday, April 8, 2010

Kalau sudi, katakan sudi.. Tidaklah aku menanti..


Kalau dulu.. aku mmg ZERO pengetahuan pasal Facebook.. tidak lagi sekarang.

Orang kata, dah kemaruk.

Kalau keluar artikel pasal ketagihan facebook..

Akulah salah sorang darinya.

Dari memula.. ada sorang kawan ni, dia suruh aku bergiat aktif. Boleh connect dengan kawan² lama katanya. Boleh tambah kawan. Ye, aku setuju.

Ramai kawan² sekolah lama dapat aku hubungi kembali. Dapat la tau kabar dorang sekarang ni. Ada yang tetap sama.. ada yang dah kurus, ada yang dah tak brapa nak kurus.

Kalau aku, sampai ke hari ni.. masih kurus.

Cerita pasal tambah kawan ni la kan.. Tak semua orang yg add kita tu single. Ada gak yang dah double, tripple dan ke atas.

Dah nama pun nak kawan² kan.. Accept je la. Bukan susah pun. Accept je request. (setelah diselidiki)

Dah jadik kawan.. Rajin la pulak komen²nan kat status. Ko komen aku.. aku komen ko.

Pulak, yang rajin komen tu dah berbini.

Bini dapat tangkap. Bini pun ada facebook. Mgkin bini dia dok monitor aktiviti laki dia kat FB.

Menggelupur la nak request aku jadi kawan. Nak tengok la full detail pasal aku ni. Ada la aku dapat tau serba sedikit pasal si bini ni.. Takyah nak citer. Buang masa.

Sampai ke hari ni aku tak approve request dia.

Sebab, aku tau bila aku dah approve.. Cerita 1 juzuk.. akan bertambah jadi 4 juzuk.

MALAS OKEY?

Harini, dia antar mesej kat inbox FB aku. Tanya camni..

salam..kenapa tak sudi ke nak add aku???????

Ni exactly yang dia antar kat aku. aku copy paste je.

Kalau dah lebih dari sebulan aku tak approve tu.. Paham² je la kan?

Takyah la nak tanya sudi ke tak sudi.

AKU TAK SUDI, OKEY??