KAWAN²

Wednesday, March 21, 2012

A Must Read Entry

Kan? Tajuk entry pun tak boleh blah.

Memang pun. Kalau boleh nak belah kepala si keparat ni.

Walaupun benda ni tak terjadi kat aku, tapi aku terasa sakitnya.

Geram! penat dah carut malam tadi. Mak aku pun takleh kata apa dengan aku carut.

Benda ni jadi kat kakak aku. Dia ni keje kat Bukit Raja. Kereta pulak parking kat luar pagar. Ye, Memang kena parking kat luar. Tak boleh parking dalam kawasan kilang. Di sini dah nampak kebodohan kilang ni.

Dah nak jadi, cermin kereta pecah. Terkena batu time orang mesin rumput. Nak cari sapa orangnya pun ambik masa. Kena check company mana yang ambik kontrak mesin rumput kawasan tu pun satu hal. Ish.. sangat troublesome la. Adalah lebih baik pegi repair, keluar duit sendiri. Dalam seratus lebih kalau tak silap.

Okey, bila big bos kakak aku (orang Jepun) dapat tau, dia pun jumpa kakak aku. Mintak maaf atas kejadian yang menimpa. Dia pun ada inisiatif pakat kutip duit kat bahagian admin nak bagi kat kakak aku. Dapat la rm90 sebagai duit ihsan.

Duit tu pulak di Jepun ni suruh manager (Melayu *babi*) sampaikan kat kakak aku. Dia ni memang tunggu masa je nak kena pecahkan muka dia. Perangai sangat tidak macam Melayu. Tapi macam hanjing. (aku ganti tempat Azwan Ali jap). Dia ni suka tindas pekerja.

Korang bayangkan la ye, adik korang nak kawin.. Tapi dia tak bagi cuti. "adik awak yang kawin, bukan awak pun. buat apa nak cuti?". Babi bukan?

Kalau anak sakit nak ambik cuti.. "kan ke anak awak tu dah di hantar kat baby sitter. tau la dorang nak jaga anak awak." hanjing bukan?

(temperature aku dah naik..)

Berbalik kat cerita yang dia panggil kakak aku. Dia kata perkara ni (cermin pecah) terjadi atas kesilapan diri sendiri. Masalah kakak aku sendiri katanya. What the Eff? Tanpa rasa kesal atau prihatin dengan hal yang terjadi. Helo.. Korang yang suruh staff parking kat luar tu, staff punya silap ke?

Lepas tu baru dia pass duit rm90 tadi kat kakak aku. Time tu kakak aku dah nangis dah. Geram sangat bila si Bodoh ni cakap camtu. Lepas tu si Jepun tu pun nampak kakak aku nangis. Dia tanya kenapa kakak aku nangis. Si Bodoh ni kata, kakak aku terharu sebab dapat duit rm90.

Apeke sial punya manusia?

Ada sorang yang terdengar si bodoh ni cakap camtu, dia bagitau kakak aku. Terus kakak aku turn, jumpa si Jepun tu lagi sekali. Bagitau perkara sebenar dan pulangkan duit rm90 tadi. Rasa terhina bukan?Apa ingat hadap sangat ke dengan duit tu. Tuiii! Ko belum bagi duit, cermin tu pun dah siap repair la sangap!

Si Jepun ni agak terkejut. Kakak aku pun cerita la pasal si Bodoh tu. Jepun tu ada tulis kat kertas. Take note. Harap amik tindakan ye, jangan sekadar take note.

Sebenarnya ramai orang berhenti sebab si Bodoh ni. Suka sangat menindas orang lain. Sampaikan ada bekas pengurus Jepun ni pun menolak untuk datang sini balik sebab Bodoh ni ada. Kalau bodoh ni berambus, baru dia sanggup datang balik.

Err.. biar aku kenalkan kat sini. Si bodoh ni bernama Sabri.

Kalau ada sesapa sedara Sabri baca, lagi aku suka. Biar dia tahu tahap kehanjingan sedara dia ni.

Okeylah, aku nak urut dada.

Mengah2 sebab marah.


Monday, March 19, 2012

Jangan Sisihkan Mereka

Camne nak mulakan eh?

Okey, kat tempat aku ada sorang budak lelaki. Dia ni dulu okey. Okey kat sini aku maksudkan sebagai waras. Bukan aku kata sekarang dia tak waras. Tapi kurang sikit tahap kewarasan dia.

Dia ni jadi agak kurang waras (walaupun tak sanggup aku berkata sedemikian) sejak mak bapak dia berpisah lalu membawa haluan masing². Aku tak tau samada dia ditinggalkan oleh orang tuanya ataupun sebaliknya.

Dia ni start merayau² kat area rumah aku. Tapi dia tak kacau orang. Dia jalan dari rumah nenek belah mak dia ke rumah nenek belah bapak dia. Itu je rutin dia. Kalau dia penat, dia duduk kat bawah pokok. Duduk pandang sekeliling sambil sengih².

Mula² agak takut nak mendekati dia. Tapi sebab rasa kesian sangat, aku berani bagi dia makanan. Aritu aku terserempak dengan dia tengah kutip plastik sambil tonggeng plastik tu. Dia lapar barangkali. Aku kebetulan beli aiskrim banyak. Aku bagi kat dia. Sambil sengih, dia terima.

Satu lagi, dia teramat suka buah ciku. (kot). Sebab dia suka cari buah ciku kat rumah jiran aku. Termasuklah kat depan rumah aku. Walaupun takde buahnya, dia tetap pusing keliling pokok tu cari buah ciku. Kesian dia..

Satu hari, penah adik aku bungkuskan dia bihun goreng dengan air mineral. Bagi kat dia makan. Dia duduk makan dengan agak lahap kat bawah pokok durian. Dia lapar agaknya. Siap bagi dia selipar sekali. Sebab dia cuma berkaki ayam.

Tak lama lepas tu, dia dah tak pakai lagi selipar. Kembali ke kaki ayam. Mana tah dia tinggal selipar tu. Mungkin dia selesa berkaki ayam.

Semalam, aku nampak dia tengah tinjau² lagi kat bawah pokok ciku. Mungkin dia lapar. Tapi aku takde bawak makanan pulak time tu.

Ishh.. Kesian kan?

Satu aku harap, orang tua dia atau waris dia ambik tau pasal dia.

Kita jangan sisihkan orang macam ni. Dia pun taknak jadi macam tu. Keadaan yang buat dia jadi begitu.

Sob..sob..

Aku takleh tengok orang macam ni. Jiwa terus kacau. Sedih semedang..


Monday, March 12, 2012

SakaiSale

Aku kan, kalau terdengar je ada sale.. lutut aku terus gigil. Terus rasa gemuruh. Benci dengan perasaan ni. Rasa nak gi rehab centre. Serius ni.

Aritu ada sorang kawan dia bbm aku. Ada warehouse sale Charles & Keith katanya. Siap bagi alamat dengan details.

Apa aku buat, abis keje ari jumaat.. Aku terus memecut ke Subang. Padahal aku tau, aku cuma ada masa sikit je since sales tu tutup pada 7.45 for that day. Aku gamble nasib je. Kalau aku sampai sana dah tutup.. At least aku tau tempat tu kat mana. So, i don't have any problem to find the place for the next day. Boleh?

Alhamdulillah, aku sempat masuk sale tu. Walaupun masa adalah sangat terhad.

Dan..

Kasut adalah sangaaatttttt banyaaakkkkk! Bingung aku nak pilih. Lagipun sorang² je kan. Macam orang bodoh pun ada. Kahkah! Banyak la aku punya bodoh. Tapi memang pun. Ko bayangkan lah, aku gi warehouse sale sorang². Ada ke dibuat dek orang lain?

Itulah namanya sakai sale. (akulah tu)

Pilih punya pilih, tak terpilih. Banyak sangat kasut. Tak tau nak pilih mana satu. Yang heel, yang wedjes, yang sandal yang pump. Haishh..

Last² dapat yang ni. Atleast dapat sepasang kalau esok tak dapat pegi. Esok???


Ye, Sabtu kami datang. Kami adalah aku dan adik aku. Kan ke aku dah janji nak belikan dia kasut selepas dia dapat 3.95 pointer kat exam dia tu..

Masak seawal 9 pagi. Mak aku pun rasa pelik. Kami siap bagitau..

"Mak takleh ikut. Orang ramai sangat. Takde tempat nak duduk. Kitorang nak pilih kasut lama².."

Mak aku pun paham. Sebab dia tak tahan menunggu. Sedangkan kat Jakel yang sejuk mejuk pun dia tak larat tunggu aku pilih kain, ini kan pula warehouse sale.

Orang punya la ramai. Kena beratur tunggu nak masuk. Pastu dia lepaskan 5 row by 5 row. Adik aku dah siap bgtau. Dia nak asak je nanti. Walaupun row kami belum sampai, adik aku berjaya memboloskan diri masuk. Eh, dia lagi teruk dari aku kan?

Kami pun berpecah. Masing² dengan beg yang dibekalkan. Dia dengan taste dia. Aku dengan taste aku. Dia more to high heel. Aku kadang² rasa dia tu sebenarnya adik Kim Kardashian. Suka bebenor dengan heel. Takat 3inci dia tak main uolsss.. Rendah katanya.

Aku pulak, more to flat shoe. Sekarang ni dah tua², tak larat pakai heel. Sakit tulang belakang aku ni hah. Kalau wedges, boleh adjust lagik. Dulu aku keja naik bas turun bas kat shah alam sana. Boleh je pakai heel. Nak naik jejantas turun jejantas. Takde hal pun pakai heel kauuuu...

Lepas tah berapa lama pilih, kami pun sepakat untuk keluar. Dah kepenatan, haus lapar semua ada uolss.. kaki ni dah naik kejung. Padahal aku pakai kasut flat je. (mgkn faktor usia).

Kami pun menuju ke The Summit. Makannnnn... Membelasah steambot kat Johnny's. Gambar makanan tiada. Lupa nak snap dek kerana lapar teramat sangat.

Balik² rumah je. Mak aku ada tengah lepak kat hall.

"Mana mak punya?"

Nasib baik belikan dia sandal sepasang.

Lega hati dia.

Yang tinggi tu kasut adik aku. Aku punya yang rendah² je. Orang tua takleh pakai heels dah.

Malam tido separuh lena separuh tak lena. Yang lena tu sebab dah beli kasut. Yang tak lena tu sebab kaki sakit.

Padan muka.


Tuesday, February 14, 2012

Seekor Kancil Kelabu.

Hey dolls,

News update:
Bapak aku ✗ kena admit. Now, kat rumah. Rest.

Semalam abang aku datang rumah. Inform yang dia dah beli motor. Suruh kami datang rumah dan tengok motor baru.

Surprisingly, it is not a motorbike. Its a CAR! Yes, seekor Kancil kelabu. Comel.

Terus aku capai kunci kereta. Bawak ramai² pusing kampung. Sil aku agak tak berapa pandai pandu manual, same goes to adik aku. Well, aku masih ok. Walau ✗ berapa nak smooth pergerakan kereta itu.

Actually, kereta tu untuk anak sedara aku. Biar senang dia nak pegi kerja. Now dia pegi kerja naik motor. Agak bahaya. Puncak alam road is not safe. Jalan dia agak gelap dan agak bengkang bengkok. Sapa ✗ biasa, kena extra berhati².

Lepas tu, aku bertindak jadi cikgu memandu. Halaman rumah aku kan agak luas. So, takat nak ke depan, ke belakang no hal. Lepas aku bagi sikit briefing on how to handle brake, clutch and accelerator.. Aku bagi kereta kat anak sedara aku suruh dia cuba sendiri.

What a surprise! She can do it!

Nanti kita belajar lagi ye. Belajar macamana nak pecut time lampu kuning. Eh.

Psstt.. Dulu aku belum ada lesen tapi dah bawak kereta pegi keje.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, February 13, 2012

Blogging In Hospital.

Hey dolls,

I am blogging while waiting for my father in emergency ward in HTAR. Yeah, sounds scary huh when I mentioned E-Ward.

My father is rushed to hospital while he's doin the monthly check up at Gov. Clinic. They brought him here with Ambulance. Nenong nenong!

When I asked, "bapak, kenapa dorang anta pegi sini?" He replied with smile on his face "takde apa lah.. "I guess his BP is over over high. And, he scare to tell me. Becoz, he bantai all the food and taking too much cold water.

Hmmm.. Old people are like that. Whenever we advice not to eat this that, they said.. "Takpe, ni obat".

Can ar?

Okey, now still waiting. After one to another checking. Heart to blood. Waiting with sabar. Hope he is fine and not admitted.

Bye.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, February 6, 2012

AkuJawa


Hey dolls,

Semalam ada kawan lama, bukan kawan lama.. Lama dah berkawan. Dia datang rumah antar barang. Ole² dari Sabah. Tenkiu so much. Lama dah benda tu tersimpan rapi. Dek kerana kebizian masing², baru semalam sempat nak bertukar tangan. Alhamdulillah, rezeki.

Minta maaf, tiada visual disertakan. Tau je la kan kalau dari sabah, pasti makanan laut dah mutiara. Aww.. aku suka!

Barang ni untuk aku dan kawan aku sorang lagi. Kiranya transit kat rumah aku. Cewah.. macam kapal terbang pulak ada transit². Nanti kawan aku ni datang ambik kat ofis.

Aku pun bbm dia yang barang dah selamat berada di tangan aku. Bila² masa ofis hour boleh singgah ambil.

Ini adalah antara conversation bbm kami.


1.

2.

3.

Adakah faktor senggugut punca masalah aku di atas?

Barangkali juga.


Thursday, February 2, 2012

Masalah Yang Selalu Melanda.

Hey dolls,

Aku kan, selalu ada masalah pasal baju. Masalah ni datang mengganggu kalau ada jemputan kenduri kawen.

Masalah aku adalah, aku nak sentiasa pakai baju baru tiap kali pegi majlis. Taknak pakai baju yang sama.

Susah gak kalau suka post gambar kat FB n Blog. Tiap kali pegi majlis, tiap kali tu lah nak post gambar. Sebab tu lah, taknak orang tengok pakai baju yang sama.

Ni aku nak kena attend wedding minggu depan. Dah pening dah ni tak tau nak pakai baju apa.

Satu lagi, aku ni kan.. Kalau suka satu jenis kain tu.. Itu je la yang aku beli. Pastu sama je design aku buat. Cuma lain corak.

Ni dah pikir nak beli lace kaler kelabu. Ye, lace lagi. Ada orang tanya kenapa aku sukaaaa sangat lace. Aku pun tak tau kenapa. Memang suka. Takpe, nanti aku kawin tak pakai lace. Pakai songket. Eh.

Korang ada masalah sama mcm aku tak?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, February 1, 2012

Bawang Girl


Hey dolls,

Takde apa nak cerita sangat. Sangat sibuk dengan kerja² opis. Sampai bila pun keje tak abis. Tak keja, duduk rumah pun banyak keje gak kan. So, keje memang tak akan abis. Taknak keje, duduk dalam kubur. Itu pun ada keje. Keje menjawab soalan.

Nak tunjuk je kat korang, budak kecik yang selalu aku rindu. Hari² rasa nak jumpa nak main² dengan dia. Sejak² dia dah reti main², makin best rasa. Henfon dicampak² pun xpe. Janji ko bahagia. Tapi takpe, nenek rela je. Walau hati agak sengsara.

Sekarang dia dah nak cuba² berjalan. Cepat jalan ye Sasha, jangan tiru nenek ni. Lambat sokmo.


-- THE BAWANG GIRL ---

Ada iras rupa Nenek Pinky dia tak?