KAWAN²

Tuesday, May 22, 2012

Purple Kaler


Okey, now aku on the way ke JB. Sementara mata belum layu, baik aku memblog. Pegi dengan bos, so paham2 je la kan. Kurang berkata2. *bunyi cengkerik*

Sedia maklum, aku ni kalau nak attend wedding.. Pasti aku nak pakai baju baru. Kalau dulu chiffon jadi pilihan, now lace mencuri perhatian.

Yesss. I loooveee lacey.

Bermula la episod pencarian. Niat di hati nak pakai kaler cokelat pekat. Sebab majlis waktu malam, so kaler gelap adalah pilihan tepat.

Selalunya, apa yang kita cari memang jarang kita jumpa. Kaler cokelat ada, tapi material satin untuk lining tu aku tak suka.

Walaupun aku ni suka yang simple, tapi aku lebih menitik beratkan material. Memudahkan tailor sebenarnya. Win-win situation orang kata.

Pilih punya pilih, ada satu kaler, memukau pandangan mata. Bukan mata saya, tapi mata my sister.

Purple Kaler!

Bila digabungkan dengan lining dia, lawa rupanya. Tidak kusangka. Duduk diam seketika. Confius melanda. Berfikir nak pilih mana satu kaler. Cokelat ke, purple ke.

So, inilah dia pilihan saya.



Purple Kaler.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, May 18, 2012

Aku xde Iphone, so takde instagram.

Suka betul aku tengok bila orang post gambar² dia kat instagram. Comel je rasanya. Nak follow, takleh. Sebab aku takde iphone. Headphone pun aku takde. Lagilah iphone..

Okey, baru² ni adik aku bagitau aku. Kat blackberry ada satu application lebih kurang macam Instagram. My PicStory namanya.

Aku pun cepat² la download. Cuba² guna application tu. Kemaruk buat tu je time cuti minggu lepas. Duduk diam kat hall, layan bendalah tu.

Ni adalah hasil My PicStory aku yang pertama.

Sapa lagi, kalau bukan Sasha.. Cucu aku tu. Dia je la jadi mangsa aku kalau bab² edit gambar ni.

Nak letak letak pic aku kang.. Korang kata aku syok sendiri pulak kan..

Okey, sapa yang belum download tu, sila la download ye.

Pastu followlah saya, Pinky Nonie.


Thursday, May 10, 2012

3 LUPA

Kat kedai kan, harga minyak petrol aku rasa amatlah mahal. Harga minyak dalam botol mineral water size kecika pun dah dekat dua ringgit. Saiz besar pulak dekat empat ringgit.

Okey, aku bukan isi minyak guna botol ye. Tapi mak aku yang hari2 merempit. Hari2 pasti pegi kedai. "Nak cari surat kabar" katanya.

So, untuk lebih jimat, mak aku biasanya beli minyak guna tong. Satu tong dalam 5 liter. Boleh pakai 2 minggu (agaknya).

Kemarin, mak aku suruh aku beli minyak. Tong ada kat tepi pintu katanya. Okey, dah sampai separuh jalan, aku baru ingat. Lupa bawak tong. LUPA 1.

Semalam, sebelum aku keluar, mak aku hulur tong tu kat aku. Takut aku lupa. Ingat nak isi minyak time balik. Sbb taknak simpan minyak dalam kereta kalau isi pagi. Dah sampai rumah, tengok mak aku depan pintu.. Baru aku teringat aku tak isi minyak. LUPA 2.

Mak aku tanya, mana minyaknya? Aku kata LUPA. Mak aku ingat aku gurau2. Sebab aku suka cakap main2 dgn dia. Kebetulan malam aku nak keluar kejap. Nak pegi jumpa cucu. lepas makan, rushing balik rumah, sebab nak tengok Mahabbah.

Dalam kereta, borak punya borak.. Tau2 dah sampai rumah. Lupa lagi nak berenti isi tong minyak tu. LUPA 3.

Harini, cepat2 salam mak aku.. Cepat2 keluar. Sebelum dia tanya lagi.

Eh, jap. Mak aku kol.

Mak: hello, ko lupa lagi kan?
Aku: (ketawa) petang ni mak. kompom.

Haisshh.. Ni sebab kerap minum air ada semut la aku rasa.

Ataupun, FAKTOR USIA? Renung2kan.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, May 2, 2012

Ferrari Aku Menjerit

Aku kan paling tak suka kalau bos aku naik kereta aku. Aku naik kereta dia takpe. Itu lain cerita.

Haritu aku anta dia ambik kereta kat workshop. Dari masuk sampai la ke destinasi. Komplen tak henti2. Time bawak dia tu lah brake bunyi, tayar bunyi, aircond belt menjerit macam kena cekik. Makin menjadi2 la komplennya. Rasa macam nak maki. Boleh?

Tak boleh kot. Maki dalam hati, itu sukahati. Berapa kati maki, terpulang pada diri. Tak baik tau memaki, nanti hati mati.

Harini, bos pinjam kereta pegi kejap. Aku malas nak tanya pegi mana. Bagi kunci, terus dia pergi. Selang sejam, dia kol tanya kenapa kereta ada bunyi.

Aku bagitau la apa nak buat. Ferrari aku tu memang ada bunyi kalau on aircond. Menjerit2 macam kena cekik. Dia kata semua orang pandang dia. Dia malu katanya. Apa dia buat, dia angkat tangan je kat sapa yang pandang2 dia.

Aku tak nak kata apa, aku jawab je;

"Kereta saya plat BHK, bukan BLK".

Ha kau, short and sweet kan?


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sunday, April 22, 2012

Silap Haribulan..

Mak long aku tadi datang dengan Pak Long dan menantu perempuan dia. Nak datang tahlil katanya.

U know what? Tahlil adalah semalam. Patutla menantu dia kata "takde orang pun mak.." Memang takde orang, semalam ramai orang. Mcmn tah boleh salah dengar. Padahal mak aku sendiri yg jemput. Takpe, nak nak buat camne.

Tapi takpe, kita anjurkan majlis minum petang sambil melepak borak2 pula untuk hari ini. Segala makan minum disediakan oleh bukan aku, tapi mak aku.

Alhamdulillah, semalam tahlil ramai yang hadir. Lebih dari 30 orang. Di luar jangkaan mak aku. Dan makanan jugak banyak lebih, so kuih muih tu dapat la dorang tapau selain dari nasi ambeng sebagai Berkat utama untuk tetamu. Kuih muih selain mak aku tempah, kakak ipar aku buat, ada jugak kawan2 mak aku bagi. So, sangatla variety. Alhamdulillah. Itu rezeki.

Kalau kenduri orang jawa, Berkat tu 'is a must' untuk tetamu yang hadir. Malas nak cerita panjang, sapa jawa kat sini pasti dia tau.

Mak aku kan, kalau buat apa2 majlis kan.. Dia gabra lebih. Itulah, inilah. Macam tak penah buat majlis. Arah itu ini, tapi dia tak buat apa. End up, dia yang letih lelebih. Itulah dia mak aku.

Semalam time dia ajak aku ambik nasi ambeng. Tak boleh nanti2 dah. Nanti orang tunggu2 katanya. Padahallll.. Nasik tu tak siap dibungkus lagi. Siap aku antar nasik kat rumah anak sedara aku kat pekan, patah balik.. Still tak siap jugak. Wat the dotdotdot?

Sebenarnya dari lepas azan subuh mak aku dah membizi. Mengejutkan aku untuk antar dia pegi pasar besar. PadahaL, cuma nak beli ayam pat ekor dgn bahan2 untuk masak mi kari. Padahal kat pekan pun ada supermarket.

Tapi kan, kerana mak aku.. Aku gagahi jugak. Bangun pagi2 antar mana dia nak pegi. Dari pasar borong, ke kedai 99 dan kedai tempahan nasik ambeng. Mana dia nak pegi, aku antar je. Dalam hati merungut juga.

Dalam hati ye? Dalam hati.

Kalau korang perasan, tiada visual disertakan. Sebab tangan aku tak sempat nak snap barang sekeping pun gambar. Sebab tak cukup tangan dah. Lain kali la ye.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, April 7, 2012

Aku tak suka kalau kat pasar tu ada orang jual krim snow. Paksa2 orang cuba. Kalau la muka dia licin licau takpe la kan.

Bukan aku nak kata la kan. Kau jual krim muka, paksa orang beli.. Haruslah muka kau tu semenggah. Ni tak, muka capuk2 krim. Camne la orang nak minat membeli?

Ni kisah pagi tadi, aku pegi pasar. Dia tanya mak aku kalau aku ni cucu dia. Mak aku kata bukan cucu. Tapi anak. Pastu dia kata "Anak makcik ada resdung tu.." Boleh ko scan kulit aku dari jauh eh?

Aku buat tak tau and jalan sambil 'TALK TO THE HAND'. Baik aku pakai krim Safi.
Dorang ni kan, buat sales main taram je. Aritu anak sedara aku kena. Kat Tesco. Tengah dia berjalan, tiba2 ada orang tarik tangan dia, then sapu2 krim.

Kejadah kau pegang tangan orang ikut sesuka hati kau? Kau tak pikir ke kalau2 tu bini orang? Sesuka hati ke kau nak pegang. Silap2 kang kena lempang dengan laki orang. Please lah.. nak capai target sale bukan camtu der..

Dorang ni kan, jual 3 benda yang sama. Satu untuk krim muka, satu lagi untuk krim siang n satu lagi boleh buat masker. 3 barang yang sama uolsss..

Sungguh tak logik bukan?


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, April 3, 2012

Doakan saya..


Hi, saya Sasha. Cucu kepada tuan punya blog ni.

Nampak tak kat dahi saya ada merah tu? Tu, saya terantuk kat besi troli. Sebab takmo dengar cakap mama saya. Dia suruh saya duduk kat situ, tapi saya taknak. Kan dah terhantuk.

Okey, malam ni InsyaAllah saya akan terbang ke Jeddah ikut mama saya pegi Umrah. Doakan saya selamat pergi dan pulang ye.

Saya tau, nenek saya Pinky Nonie sure sedih nanti bila antar saya kat airport. Dia kan ratu air mata. Saya tau nanti dia rindu saya. Sebab dia kerap datang melawat saya kat rumah lepas dia abis kerja. Dia datang main² dengan saya. Malam baru dia balik rumah dia. Saya tau, saya adalah Sugar Candy dia.

Kepada nenek, "bila kita nak gi Umrah sama²?"

Nenek jawab, "InsyaAllah.. nanti sampai masanya kita pergi sama²".

Okey bai.

(sedih dah ni..)





Wednesday, March 21, 2012

A Must Read Entry

Kan? Tajuk entry pun tak boleh blah.

Memang pun. Kalau boleh nak belah kepala si keparat ni.

Walaupun benda ni tak terjadi kat aku, tapi aku terasa sakitnya.

Geram! penat dah carut malam tadi. Mak aku pun takleh kata apa dengan aku carut.

Benda ni jadi kat kakak aku. Dia ni keje kat Bukit Raja. Kereta pulak parking kat luar pagar. Ye, Memang kena parking kat luar. Tak boleh parking dalam kawasan kilang. Di sini dah nampak kebodohan kilang ni.

Dah nak jadi, cermin kereta pecah. Terkena batu time orang mesin rumput. Nak cari sapa orangnya pun ambik masa. Kena check company mana yang ambik kontrak mesin rumput kawasan tu pun satu hal. Ish.. sangat troublesome la. Adalah lebih baik pegi repair, keluar duit sendiri. Dalam seratus lebih kalau tak silap.

Okey, bila big bos kakak aku (orang Jepun) dapat tau, dia pun jumpa kakak aku. Mintak maaf atas kejadian yang menimpa. Dia pun ada inisiatif pakat kutip duit kat bahagian admin nak bagi kat kakak aku. Dapat la rm90 sebagai duit ihsan.

Duit tu pulak di Jepun ni suruh manager (Melayu *babi*) sampaikan kat kakak aku. Dia ni memang tunggu masa je nak kena pecahkan muka dia. Perangai sangat tidak macam Melayu. Tapi macam hanjing. (aku ganti tempat Azwan Ali jap). Dia ni suka tindas pekerja.

Korang bayangkan la ye, adik korang nak kawin.. Tapi dia tak bagi cuti. "adik awak yang kawin, bukan awak pun. buat apa nak cuti?". Babi bukan?

Kalau anak sakit nak ambik cuti.. "kan ke anak awak tu dah di hantar kat baby sitter. tau la dorang nak jaga anak awak." hanjing bukan?

(temperature aku dah naik..)

Berbalik kat cerita yang dia panggil kakak aku. Dia kata perkara ni (cermin pecah) terjadi atas kesilapan diri sendiri. Masalah kakak aku sendiri katanya. What the Eff? Tanpa rasa kesal atau prihatin dengan hal yang terjadi. Helo.. Korang yang suruh staff parking kat luar tu, staff punya silap ke?

Lepas tu baru dia pass duit rm90 tadi kat kakak aku. Time tu kakak aku dah nangis dah. Geram sangat bila si Bodoh ni cakap camtu. Lepas tu si Jepun tu pun nampak kakak aku nangis. Dia tanya kenapa kakak aku nangis. Si Bodoh ni kata, kakak aku terharu sebab dapat duit rm90.

Apeke sial punya manusia?

Ada sorang yang terdengar si bodoh ni cakap camtu, dia bagitau kakak aku. Terus kakak aku turn, jumpa si Jepun tu lagi sekali. Bagitau perkara sebenar dan pulangkan duit rm90 tadi. Rasa terhina bukan?Apa ingat hadap sangat ke dengan duit tu. Tuiii! Ko belum bagi duit, cermin tu pun dah siap repair la sangap!

Si Jepun ni agak terkejut. Kakak aku pun cerita la pasal si Bodoh tu. Jepun tu ada tulis kat kertas. Take note. Harap amik tindakan ye, jangan sekadar take note.

Sebenarnya ramai orang berhenti sebab si Bodoh ni. Suka sangat menindas orang lain. Sampaikan ada bekas pengurus Jepun ni pun menolak untuk datang sini balik sebab Bodoh ni ada. Kalau bodoh ni berambus, baru dia sanggup datang balik.

Err.. biar aku kenalkan kat sini. Si bodoh ni bernama Sabri.

Kalau ada sesapa sedara Sabri baca, lagi aku suka. Biar dia tahu tahap kehanjingan sedara dia ni.

Okeylah, aku nak urut dada.

Mengah2 sebab marah.