KAWAN²

Saturday, February 19, 2011

New Used Car


Dulu kan, jarang orang beli kereta baru. Tak tau sebab apa. Mungkin sebab dulu harga kereta mahal. Eh.. yeke? Tak tau.

Dulu kan, ada satu jualan kereta kan Subang Jaya. Kami adik beradik pun pegi la tengok. Sebab time tu memang kakak aku nak carik kereta. Tapi kan, kenapa dia tak beli kereta baru ye? Sampai sekarang aku terpikir.

Tengok punya tengok dalam cuaca yang panas terik. Almaklumlah, tengok kereta terpakai.. Yelah, nak sedap dalam aircond sambil tengok kereta.. Maksudnya, dalam showroom la kan. Kalau dalam showroom, dah tentu² kereta baru. Ye tak?

Berkenan la dengan satu kereta ni. Proton saga kaler putih. Berkenan sangat dia. Aku pun OKEY saje. Time tu, aku tak tau apa². Janji boleh naik kereta baru. Ye, kereta baru tapi terpakai.

Aku rasa la kan, time tu takde sangat check apa yang patut kat kereta tu. (sampai sekarang aku tak tau kenapa). Beli je.. Tah pape tah kan?

Bila semuanya selesai.. Hari nak ambik kereta pun tiba. Hish.. semangat nih nak bawak balik kereta baru. Time tu kan, kat family aku.. Abang aku je ada kereta. Kereta mazda 232 kaler silver. Masing² nak ikut pegi ambik kereta baru. Macam sadin dah. Yelah, nanti time bawak balik kereta kan dah boleh dibahagi dua. Separuh masuk keta abang aku, separuh lagi naik kereta baru. Cewah.. Kereta baru.

Aku, of coz la nak naik kereta baru. Abang aku yang nak drive balik kereta baru tu. Kakak aku bawak kereta abang aku. Berdebar² nih. Nak naik kereta baru. Bunyi macam jakun kan? Aku duduk seat belakang. Kakak aku duduk sebelah abang aku. Setat kereta. Tarik seat belt.

Eh? Seat belt TAKDE?

Macam mana ni? Nanti kalau kena tahan polis camne? kata abang aku. Kalau aku.. takde hal.. ada seat belt pun bukan aku pakai. Eh.

Nasib baik kakak aku belum gerak balik. Cepat² kitorang ambik henbeg dia.

Untuk ape? Abang aku selempangkan henbeg tu. Nasib baik henbeg tu kaler hitam. Kalau kaler pink camne? Eh. Pink pulak.

Feeling² pakai seat belt gitu. Boleh?

Macam² lagi la masalah kereta tu. Kerap sangat rosak. Dengan ekzos tercabut la. Enjin berasap la.. Kiranya maintenance lebih tinggi dari ansuran bulanan.

Itulah kan..

Bagi aku, kita ni (aku la tu) bukannya selalu berduit sangat. Kenalah beli kereta baru. Sebab kereta baru ni InsyaAllah. 4-5 tahun takde masalah. Janji pandai menten.

Bukan apa, dulu kereta pertama aku tu.. aku beli second hand. Banyak sangat guna duit. Baru guna dah kena tukar itu ini. Sakit kepala. Lepas tu, aku tukar kereta baru. Baru la masalah takde.

Eh, diam tak diam kan.. dah 6 tahun dah usia ferrari aku tu.

Sayam dia..

3 comments:

lavidalabelle said...

betul tu. lebih baik beli kereta baru. tak suka kereta terpakai sbb mmg gerenti byk duit nak keluar repair.

dah terkena :(

pinkiss said...

belle: aku pun sama.. dah kena.

AQisH said...

tin..tgk jenis keta gak tin..dulu i pakai intergra lama tin oii 10 thn..alhamdulillah..x de masalah..ke yg selalu prob tu keta buatan mesia eh..ooppss..