KAWAN²

Monday, July 23, 2012

PavPavPoyo.


Kalau bab² buat cake ke apa kan.. Memang So Not Me lah. 

Aku malas nak pukul telur bagai, baking bakar.. Fuhh.. memang aku TAK SUKA. ok?

TAK SUKA.

Tapi kenapa tah, sejak dua menjak ni.. Rasa nak baking tu ada. Sebenarnya ada sorang kawan ni. Psstt..Dia ni kan (cakap sambil bisik), now suka sangat membaking. Red velvet la, mini tarts la, puding trifle lah, cheese cake lah. Bla..bla..bla.. Tah kenapa tah. Aku pun tak tau. Ah, biar lah dia suka. Aku je tak berapa nak suka. Kahkah! Aku suka tido.

Lepas aku tengok hasil tangan dia, aku mula berminat nak mencuba. Tanya dia resipi segala. Resipi telah diberi, penerangan segala sudah ada. Buat masa ni, aku berminat nak mencuba Pavlova.

Tapi, MIXER takde. Ye, takde. Tak pecaya? Sukahati.

Kalau dah hari² dok ngadap gambar² Pavlova, keinginan terus memuncak. Eceh. Hari Sabtu lepas, pegi la cari mixer. Cari oven segala. Kat rumah ada oven, tapi aku tak suka. Oven kat rumah tu kaca bentuk macam UFO. Leceh.

Sambil buat sambil berbbm dengan kawan ni. Agaknya dia pun naik letih layan bbm aku. Sebab dia pun tengah membaking gak. 

Ini hasil pertama Pavlova aku. Tak berapa nak jadi. Aku buat dua layer. Tak rangup pun. Rasanya macam Pancake. Boleh? Boleh je. Sebab licin terus.

 Ni, adalah meringue untuk Pavlova aku yang kedua. Lebar kan? Menurut sifu aku tu, meringue yang betul adalah rangup. Memang betul ia rangup. So, percubaan kedua adalah hampir berjaya. Sebab ia cair di mulut, tidak di tangan. Eceh, macam iklan M&M pulak.

Okey, ni dia Pavlova aku yang kedua. Sebab saiz dia adalah besar. So, aku takde pinggan yang sesuai. Last² pakai je tray oven ni. Boleh je kan? 

Lepas ni aku nak buat lagi. Dan lagi. Ada yang kurang lagi kat Pavlova aku. Kena beli cake ring untuk mendapatkan bentuk yang lebih kemas lagi.

Krim tu kena pekat lagi. Takmo leleh². Dan banyak lagi yang perlu diperbaiki. 

Kawan² pun dah cakap nak datang raya, nak makan Pavlova. InsyaAllah ye, aku akan buatkan.

Thank to Aqish, Dia la pemangkin aku untuk buat Pavlova ni. Hari² dok tanya, "bila ko nak buat.? Bila nak cuba.? Jangan asik tidor je..

Korang nak order dessert, jangan order kat aku. Sebab dessert aku tak brapa nak constant lagi hasilnya.

Korang order kat sifu aku ni..-----> Home Desserts.


1 comment:

AQisH said...

tetiba iols jadi maluuu..kahkah poyo :p

syabassss buat anak didikku (didiklah sangatt) berjaya jua mbuat 2 bijik lg pavpavpo yg not bad itu..teruskan usahamu..

(mcm skema je aku..posa katakan)